För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Utmanaren satsar hållbart

Jenny Svensson har hittat Nespressos svaga punkt. Hon har designat en ny kaffemaskin som säljs tillsammans med nedbrytbara kapslar.
Publicerad 14 apr 2016
Jenny Svensson

Det var 2011 som Jenny Svensson och Niklas Gustafsson köpte en ny kaffekapselmaskin till sitt hem. Till en början var de nöjda med den nya apparaten, men ganska snart insåg de att kaffekapslarna i plast och aluminium inte var återvinningsbara utan slängdes direkt i soporna. De ställde sig frågan: Kanske finns det en marknad för miljövänliga kapslar? Hösten 2014 lanserade de företaget Sjöstrand Coffee. Affärsidén är att producera egna kaffemaskiner i rostfritt stål som säljs tillsammans med biologiskt nedbrytbara kapslar.

– Vi ville göra någonting annorlunda som stack ut, säger Jenny Svensson.

Världsmarknaden för kapselmaskiner och kaffekapslar uppskattas omsätta runt 70 miljarder kronor och präglas av hård konkurrens. Nestléägda Nespresso är en av giganterna. Branschen väntas växa ytterligare i takt med att fler väljer kaffekapselmaskiner i stället för traditionella bryggare. Även om kaffet är snabbt och enkelt att göra får dock miljön betala ett högt pris när få vet hur de förbrukade kapslarna ska hanteras. Och det är precis här som Sjöstrand Coffee har hittat en nisch. De insåg tidigt att det behövs miljövänligare alternativ och säljer i dag, genom ett samarbete med ett företag i Schweiz, kaffekapslar bestående av växtfibrer som bryts ner inom 180 dagar. Det låter kanske inte så anmärkningsvärt kort, men det är 1,5 år snabbare än ett apelsinskal.

”Vi ville göra något som sticker ut”

– Den hållbara kapseln är världsunik och ger oss en fördel på marknaden. Samtidigt vet vi att många konsumenter väljer utifrån priset och målet är att våra kapslar inte ska vara dyrare än de i aluminium eller plast.

Också kaffemaskinen i skandinavisk design är utvecklad ur ett hållbarhetstänk. En stor del av dagens hushållsapparater i allmänhet och kaffemaskiner i synnerhet är tillverkade i plast. Sjöstrand Coffee gick mot strömmen och valde rostfritt stål som huvudmaterial – med enstaka detaljinslag av plast.

– Vi tror att många med oss vill ha gedigna material i sitt kök och speciellt när det gäller produkter man använder varje dag, säger hon.

Deras hållbarhetskoncept har visat sig vara en framgång. I dagsläget finns Sjöstrand Coffee på femton marknader och produkterna säljs bland annat via webbshoppen och i livsstilskedjan Granits butiker i Norden. Hittills är de störst i Schweiz där försäljningen bedrivs ihop med kapseltillverkaren Ethical Coffee Company. I början av 2016 genomfördes en nyemission om 4,5 miljoner kronor i samband med att bolaget noterades på Aktietorget. Syftet med nyemissionen är framför allt att finansiera expansionen i fler europeiska länder under året.

– Det är en hård konkurrens på marknaden men jag tror att vi kommer att nå framgång både med designen på vår kaffemaskin och med våra unika kapslar. Vi ser att det finns en stor efterfrågan och vill i och med nyemissionen växla upp verksamheten, säger Jenny Svensson.

Fler nyheter från Företagarna