Tävlingar i sociala medier – vad gäller?
Läs även: Så blir du medlem i Företagarna.
Inget lotteri
Det vanligaste felet som många gör är att till exempel skriva ”Gilla vår sida så är du med i utlottningen av ett fint pris”. Men då är det ett lotteri som arrangeras enligt lagen, vilket kräver tillstånd från Lotteriinspektionen.
Inbakad prestation
Kriteriet för att det i stället ska räknas som en tävling är att det finns ett prestationsmoment som du kan bedöma. Med andra ord funkar ”Följ oss och posta din bästa höstbild”, liksom att be läsare om en motivering till varför de borde vinna.
Hej juryn
För att det här ska vara i hamn räcker det inte att du slumpvis väljer ut en vinnare. Det krävs att du har en jury och att du från start skrivit ut vad som kommer avgöra vem som vinner, såsom: ”Mest kreativa tolkningen vinner”.
Basunera ut vinnaren
Reglerna säger också att du utöver att meddela den som vinner måste se till att alla som tävlat vet vem som vunnit. Skriv till exempel vid tävlingens utlysning att ”vinnaren avslöjas på vår sida/via ett inlägg här i flödet”.
På pränt
Tävlingens regler ska finnas skriftligt. Ett tips är att lägga dem på företagets sajt och länka dit från tävlingen i sociala medier: ”Fullständiga tävlingsregler hittar du här”.
Lockande vinst?
Klura på vad som lockar din målgrupp och som samtidigt knyter an till din verksamhet. På så vis ökar kännedomen om dina produkter eller tjänster.