För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

De bakar kärlek

Att driva företag ihop som par bjuder både på fördelar och utmaningar. Charlotta och David Zetterström startade surdegsbageriet Fabrique i Stockholm för sju år sedan och har hittat ett arbetssätt som gynnar både företaget och kärleken.
Publicerad 16 sep 2015

Läs även vad experterna säger!

– Ganska snabbt utkristalliserades vad var och en skulle göra och vi bestämde att vi inte skulle lägga oss i varandras arbetsområden. Vi tror inte på att kompromissa, då får man inte ett tydligt och rakt spår, säger Charlotta.

Sedan starten har företaget vuxit och består nu av bageri och 13 butiker i Stockholm, bageri i London och Rute stenugnsbageri. På Gotland tillbringar de hela somrarna i en mix av arbete och semester.

– Det passar oss och barnen kan vara med hela tiden. Men vi är aldrig helt lediga, om vi åker till stranden är mobilen på. Skulle man sträva efter att vara ledig så skulle man bli missnöjd. Det här är ju vår livsstil och det vi brinner för – företaget är som vårt extrabarn.

Paret menar att en annan anledning till att det fungerar så bra är att båda är prestigelösa och delegerar. Och att de är bra på att se och prioritera varandra.

– Vi ser alltid till att få minst ett par kvällar i veckan efter att barnen har lagt sig, då vi tar en sen middag, får en härlig stund tillsammans och kan prata igenom saker, säger David.

Bortsett från sommartid tillbringar de annars oftast dagen på olika håll. De har till och med separata kontor.

– Det är ytterligare en anledning till att det fungerar så bra. Jag tror att det är viktigt att var och en har sitt, så man inte gör allt tillsammans, säger Charlotta.

Enda nackdelen med företagandet är då akuta händelser inträffar, som under en julhelg när tre butiker plötsligt stod utan bröd.

– I de lägena har vi en tendens att ätas upp så att det går ut över familjen. Å andra sidan är vi ju riktiga entreprenörer
som skulle ha svårt att vara styrda, säger Charlotta.

FABRIQUE
Vad: Bagerier, butiker och caféer i Stockholm, London
och på Gotland.
Startår: 2008
Omsättning: 61 miljoner kronor
Antal medarbetare: Cirka 80-90
Charlottas ansvarsområden: Administration, pr och
marknad, bageriet i London.
Davids ansvarsområden: Affärsutveckling, operativt
ansvarig, ritar och designar butikerna.
Hemsida: fabrique.se

Taggar
Fler nyheter från Företagarna