För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så blev elcykeln Günthers nya favoritpryl

Det såldes 30 000 elcyklar i Sverige förra året och branschen räknar med en fördubbling i år. Günther Mårder rullade iväg och träffade Christian Walleräng från Ecoride, en pionjär på två hjul.
Publicerad 14 apr 2016

Läs även: Utmanaren som satsar hållbart.

Jag fick en elcykel från EcoRide i julklapp och sedan dess har jag börjat cykla till jobbet (cirka 3 mil om dagen). En rutin som resulterat i smalare midja och bättre flås. Men när jag stoltserar med detta för Christian Walleräng, en av bröderna som grundat EcoRide, skrattar han bara.

– Vad konstigt, det här är ju ingen motionscykel direkt, men man får ju bra vardagsmotion. Vi befinner oss i EcoRides butik på Sveavägen i Stockholm och jag har svårt att slita mig från cyklarna för att börja intervjun.

– Det var min bror Martin som fick idén runt 2006, berättar Christian. Han fick inspirationen i Kina, och såg samtidigt att elcyklar började dyka upp i Europa, om än i liten skala. Martin hittade en samarbetspartner och började åka runt och titta på monteringsfabriker som bygger cyklar. När vi satte i gång var han med och startade monteringsfabriken och bestämde hur cyklarna skulle se ut. I dag bor han i Shanghai och är involverad i processen där.

EcoRide var bland de första att satsa på renodlade elcyklar i Sverige.

– Vi behövde utveckla en cykel som var anpassad till den svenska marknaden, med 28-tums hjul och så vidare. Det är ju olika i olika världsdelar hur cykelmodellerna ser ut, säger Christian.

Det första steget för bröderna Walleräng blev att bygga upp den svenska marknaden.

– Internet var en viktig komponent. Även om det var en liten kundskara, så var det där vi nådde fram, berättar han. Få cykelhandlare var intresserade i början, det fanns en allmän skepsis mot elcyklar.

– Cykelbranschen är ju en traditionell bransch. Nyckeln har varit att vi kunnat leverera i egna butiker, säger Christian.

Vilka var de tuffaste hindren när ni startade verksamheten? Var finansiering ett problem till exempel?

– Finansieringen gick faktiskt ganska smärtfritt. Vi har jobbat med banklån och haft bra relation med banken. Banken har trott på oss hela vägen trots att det funnits flera riskmoment, som att beställa cyklar utan att egentligen ha några kunder klara.

Men vad bra det gick! Ni har ju haft en otrolig tillväxt, vad är utmaningen när man växer så fort?

– Administrationen har varit en utmaning, inte minst nu när vi växer på nya marknader i de nordiska länderna. Vi administrerar ju vårt eget huvudlager, och utmaningen har varit att hinna med allt helt enkelt. Finansieringen är också en bit som tar tid, som att ordna bra kredittider till våra butiker.

Har tillväxt varit i främsta rummet?

– Ja, vi brinner för det vi gör. Vi tror ju på produkten och därför har fokus varit på omsättning.

”I dag väljer många bort andrabilen och köper en elcykel i stället”

Har ni tittat på olika typer av finansieringslösningar, som leasing till exempel?

– Nej, leasing har vi inte tittat på, däremot har vi bland annat ett samarbete med en aktör som jobbar med olika företagsförmåner. Där kommer man att kunna köpa cykeln som löneavdrag via sin arbetsgivare.

I framtiden, hur kommer cyklarna se ut då? Kommer de vara snabbare?

– Det kommer snabbare cyklar redan nu. Egentligen är det i dagsläget inte antal watt i batterierna som begränsar, snarare fartregler och infrastruktur. På breda vägar går det ju bra att ha elcyklar som går snabbare, men inne i Stockholms innerstad är det svårare. Samtidigt kommer det elcyklar som närmar sig mopeder, jag tror dock att EcoRide kommer hålla oss till renodlade cyklar även framöver. Inte minst eftersom de måste registreras på ett annat sätt när det närmar sig en moped. Däremot tror jag att vi kommer utveckla fler last-elcyklar, som du kan frakta mer saker på.

Har ni planer på en premiumhoj?

– Ja, det är en ny satsning mot en annan typ av kundgrupp. Och på sikt ser vi också att kunden ska kunna välja allt från färger till mer skräddarsydda modeller.

Tror ni att ni skulle kunna förena nya finansieringsmodeller med marknadsföring, som exempelvis crowdsourcing? Att få ambassadörer genom att göra dem delaktiga i finansieringen?

– Det är klart att det är ett intressant sätt att både få ut produkten bredare och finansiera samtidigt.

Hur mycket kan ni växa? Vilka är de kritiska faktorerna?

– Vi satsar på återförsäljarna. Exempelvis har vi valt att stänga ner vår traditionella webbshop för att inte konkurrera med våra återförsäljare, det är nog lite ovanligt. Nästa steg är nu att integrera våra återförsäljare online och erbjuda utlämning och bästa service till kunderna.

Vad är det bästa och sämsta med att driva bolag med sin bror?

– Det är nog att man vet var man har varandra. Det finns två sidor av det myntet. Men vi har tydliga roller, och det är skönt.

Om du tittar på EcoRides resa, vad har varit mest överraskande?

– Hur mycket tid man får lägga ner på sitt företag. Första året kunde jag inte plocka ut någon lön alls. Men sedan har det hänt coola saker, som när vi var nere på Eurobike-mässan med vår Walleräng, och vann pris i kategorin elcykel i Eurobike award.

Vilka köper en elcykel?

– Det är fler kvinnor än män som köper cyklarna, och det är snarare personer som vill ha den i stället för en till bil, än en till cykel. Vår storsäljande modell är damcykeln. De flesta herrar köper också dammodellen.

Och var går affärerna bäst?

– I Göteborg går affärerna bättre än i Stockholm. Det är inte lika backigt i Stockholm och det är lite tuffare att cykla här med all trafik, säger Christian.

Sen jag fick cykeln har jag blivit lite av en fanatiker, men jag skulle vilja kunna dela mina resultat enklare i sociala medier. Dessutom skulle jag vilja ha en liten provocerande skylt på pakethållaren, med en text i stil med: ”Du blev precis frånåkt av en EcoRide.” Det skulle sporra mig till bättre resultat.

– Vi får väl titta på det, säger Christian och skrattar. 

Fler nyheter från Företagarna