För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Rullande reklampelare

Du kan enkelt göra din firmabil till en framgångsrik reklampelare. Reklamproffset Lotta Mårlind har tipsen som gör att din bil säljer bättre.
Publicerad 9 dec 2015

Jerrys Måleri har satsat på en gemensam grafisk profil som återkommer på allt från vår hemsida och arbetskläder till firmabilarna, berättar delägaren Andreas Ring.

Firmabilarna från Jerrys Måleri väcker stor uppmärksamhet. Fordonen bär firmans logotyp, en pensel i en målarburk, och det är många som känner igen bilarna och refererar till dem.

– Vi vill synas och samtidigt visa vår känsla för kvalitet. Företaget har satsat på en gemensam grafisk profil som återkommer på allt från vår hemsida och arbetskläder till firmabilarna, berättar delägaren Andreas Ring.

Men hur ska du resonera när det är dags att göra firmabilen till en rullande reklamtavla?

Företagaren frågade art directorn Lotta Mårlind på Garbergs reklambyrå i Göteborg, som ansvarar för bland annat Björn Borgs och NK:s reklamkampanjer.

– Oavsett kanal handlar det om att ställa sig frågan: Vad vill jag? Informationen ska vara enkel och tydlig. Det här sysslar vi med och det här vill vi att mottagaren ska göra.

Och Lotta Mårlind gör tummen upp när hon får se hur Jerrys Måleri har löst uppgiften. Hon tycker att dekoren är snygg, tydlig och enkel.

Att firmabilen kan fungera som reklampelare är en möjlighet som allt fler företagare upptäcker. De flesta satsar på en konventionell bildekor, det vill säga stripning med bilder och text, men en växande trend är foliering. Det innebär att man klär hela bilen i vinyl, vilket ger stor frihet i val av kulörer, därefter stripar man fordonet med text och bild.

En foliering kostar cirka 20 000 kronor per bil, men fördelen är då också att billacken skyddas bättre mot repor. Men åter till själva budskapet. Ett absolut ”no-no” är att lusa ner bilen med för mycket information. Less is more.

– Absolut, det blir bara jobbigt med många budskap och då släpper man uppmärksamheten. Jag brukar rekommendera våra kunder att satsa på ett snabbt budskap kopplat till en bild eller logotyp, kommenterar Simon Polakof, som driver Malmöföretaget CitySign som jobbar med bildekor.

Det gäller också att våga fokusera och sticka ut i bruset av tusentals reklambudskap. Kreativitet, humor och generositet är några ledord.

– Jag köade nyligen bakom en lastbil dekorerad med nakna karlar med flyttlådor placerade på strategiska ställen. Jag reagerade, den här flyttfirman tog för sig, bjöd på sig själva och ett garv, sådant gillas! Har man dessutom en kreativ idé i vad och hur man säger något, då har man hamnat rätt, avslutar Lotta Mårlind.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna