För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Günther på iskallt uppdrag

Att driva ett vindsurfingcenter på svenska breddgrader är ett vågspel. Günther Mårder drog på sig våtdräkten för att ta reda på varför allt fler reser till Surfers Paradise i Varberg.
Publicerad 16 feb 2017

Läs även: Fler artiklar från Företagaren.

Läs även: Så bilr du medlem i Företagarna.

På västkusten går vågorna ofta höga men när jag, Günther Mårder, knör ner mig i våtdräkten för att lära mig surfa är det stiltje på havet. Men det gör inget – Surfers Paradise har hittat ett sätt att skära även de små vågorna. Bakom företaget står Markus Boman och Patrik Johansson som nu skördar framgångar i en tuff bransch.

– Tidigare var vi tvungna att ha vind och vågor för att kunderna skulle vara nöjda. Men nu är alla nöjda, även om det inte blåser. Barnen kan åka skimboard och föräldrarna kan ta ut SUP:en (Stand Up Paddle), så det är alltid en bra vecka, säger Markus.

Surfers startade 1985 och när grundaren flyttade till Australien 1995 tog Markus över. 2001 kom Patrik in i bilden som delägare. Nu är Surfers Nordens största vind-, surf- och kitesurfingåterförsäljare med 700 kvadratmeter butiksyta och en omfattande e-handel som står för 40 procent av omsättningen. Under sommarsäsongen arbetar 25 personer i företaget och verksamheten kompletteras med en surfskola.

Är det bara unga solbrända killar som surfar?

– För tio år sedan var det inte så många kvinnor som surfade hos oss, men den senaste tiden har många barn och kvinnor börjat med surfing, säger Patrik. I dag är det ofta pojkvännen som kommer in och säger att tjejen har varit och surfat, och nu tycker hon att även han ska börja.

Men det är också många barn som väljer att ta sig an vågorna. Patrik är en skidskolekille i grunden så han drog i gång en barnsurfskola som går riktigt bra.

– Jag tänkte att om barnen vill vara här så kommer föräldrarna också – glada barn är glada föräldrar, säger Patrik.

Satsningen slog väl ut, nu trängs vuxna och barn ute bland vågorna och alla har lika roligt. Men Markus och Patrik står inte stilla. De vill hela tiden utvecklas och nästa steg är att anordna surfresor.

– Vi har redan i dag ett samarbete med arrangörer av surfresor och tanken är att utöka samarbetet och att vi säkerställer kvaliteten på orterna. Jag skulle tro att det kommer att bli Sri Lanka, Portugal och kanske Kalifornien, säger Markus.

Entreprenörerna bakom Surfers betonar vikten av att inte tappa fokus på vad som är den verkliga drivkraften i företaget:

– Ambitionen är att hålla fast vid vårt fritidsintresse och vår passion för surfing. Vi skulle säkert ha kunnat vara dubbelt så stora, men då skulle vi inte kunna tillbringa runt 80 dagar i vattnet per år – utan bara kanske 35. Och vi vill inte välja bort. Dessutom tror vi att det är superviktigt för vår verksamhet att ha kvar glöden för det vi gör, säger Markus.

”Tänkte att om barnen vill vara här så kommer föräldrarna också”

Surfers Paradise

Den här passionen gjorde dem till Årets Företagare i Varberg och Halland 2016. De tog sig vidare till riksfinalen av Årets Företagare i Sverige men där fick de tyvärr inget pris.

Vad har utmärkelsen Årets Företagare i Halland betytt för er?

– Det har blivit mycket lättare att få gehör i kommunen och det är en stor skillnad om vi jämför med hur det var för tio år sedan, säger Markus. Alla vet nu vilka Surfers är och vi har fått uppmärksamhet även utanför vår lilla värld, säger Markus.

Men som alla vet är livet som småföretagare ingen dans på vågor.

– Det är lätt att gå in i en bubbla och jobba för mycket. Jag blev utbränd, det var en tuff period, säger Markus.

Hur hanterade ni det?

– Patrik tog över rodret och vi fick hjälp utifrån. Kjell Sahlén, en Varbergsprofil som bland annat har drivit Lunarstorm, kom in med sin erfarenhet och energi. Han coachade oss och gav oss extra stöd – jag tog ett kliv tillbaka och stod bara i butiken, säger Markus.

Vad är det som har gjort att ni har blivit ett framgångsrikt par som företagare?

– Vi har extremt olika egenskaper, vilket är bra. Vi har en gedigen produktkunskap som ändå är vår grund. Vi är 60 till 100 dagar i vattnet och det är det bästa som finns, säger Markus.

– Ja, det är för att vi är olika. Jag är den som har varit mer bakom och fixat med grejerna medan Markus har kommit med idéerna och han har en jäkla energi, säger Patrik. Sedan har vi högt i tak, vilket är ett måste. Vi har aldrig haft någon kris i vårt ”äktenskap” och vi har alltid kunnat prata om vad vi tycker. Vi har en bra kommunikation och det har varit nyckeln till att det fungerar så bra, säger Patrik.

”Alla vet nu vilka Surfers är och vi har fått uppmärksamhet även utanför vår lilla värld”

Att de båda trivs tillsammans märks tydligt. Det skrattas ofta och det finns en värme i deras personkemi som smittar av sig.

Hur är det att vara anställd hos er?

– Det gäller att vara öppen och kommunicera med personalen. Vi har veckomöten där vi tar upp det som händer i företaget och vi försöker göra saker tillsammans. Förra året åkte hela personalen till Sri Lanka. Men det handlar också om de små sakerna. På måndagsmötet går vi ut och äter lunch tillsammans. En hundring spenderad på en anställd kan vara värd 10 000 kronor för företaget på sikt, säger Patrik.

– Du får inte ta de anställda för givet och det är viktigt att visa uppskattning. Vi har inte heller varit rädda för att ta med de unga i beslutsprocessen. Jag tycker att de unga har en annorlunda syn som kan ge företaget mycket, säger Markus.

Gunther testar surfing

Günther testar: Surfing
➔ Surfing lämpar sig som en aktivitet när du vill ha roligt med familjen eller kompisgänget. Det är också svårt att inte imponeras av någon som behärskar surfingens konst. Det som föreföll vara så lätt när jag var på stranden och hoppade upp från liggandes till ståendes på brädan var något helt annat när jag stod och hade vågor omkring mig. Och låt dig inte luras av att det är kallt i vattnet i december. Moderna våtdräkter är otroligt varma. De som stod på stranden och tittade på frös mer än vad jag gjorde när jag kom upp ur vattnet. Det här är något som jag vill prova igen.

Fler nyheter från Företagarna