För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Export i sikte

En femtedel av Sveriges småföretag har redan siktet inställt på en marknad utanför Sveriges gränser. För den som vill ta steget finns hjälp att få - både med förberedelserna och att hitta den rätta vägen.
Publicerad 23 sep 2015

Många företag med bra produkter och tjänster har inte insett vilken potential de har utomlands. Kanske har de redan fullt upp på hemmaplan och anser sig varken ha tid eller ekonomiska möjligheter att söka nya marknader. Hur kan fler svenska företagare rikta blicken internationellt?

De som redan satsat på en marknad utanför landets gränser bidrog tillsammans under 2014 till att Sverige exporterade varor och tjänster för 1 745 miljarder kronor. Tre fjärdedelar av Sveriges varuexport går till Europa och Sveriges största enskilda exportmarknader är Norge och Tyskland. Traditionellt är exporten störst inom verkstadsindustrin, men bland småföretagare som går på export ökar andelen tjänsteföretag.

– Allt fler tjänsteföretag och företag inom kreativa näringar som mode, design och gallerier vill ut i världen. Internationell e-handel blir också vanligare, säger Helen Rönnholm, chef för Business Swedens exportrådgivning.

För många småföretag med internationella ambitioner kan resan börja på Business Sweden, vars uppdrag är att stödja små- och medelstora (upp till 250 anställda) företag som har potential att växa sig starka på utländska marknader. Här kan även etablerade företag få hjälp att med coachning och få stöd att ta fram en exportplan både till nya och befintliga marknader.

Helen Rönnholm fortsätter:
– Vi hjälper företagen att besvara alla de jobbiga frågorna: Vilka är ditt företags starka och svaga sidor? Varför ska du exportera? Vem är din kund? Till vilken marknad ska du exportera? Hur bör du etablera dig på den marknaden? När ska du starta exportsatsningen?

Oavsett om man söker hjälp eller inte, bör internationaliseringsresan börja med en grundlig analys. Det är viktigt att göra sin hemläxa innan man tar steget.

– Många tror att en mässa är den klassiska dörröppnaren. Man träffar en trevlig person som är villig att titta på en provkollektion, men då finns en risk att man missar den egentliga marknaden. Och bara för att andra företagare rekommenderar en viss återförsäljare är det inte självklart att det leder till bästa affären för dig, säger Helen Rönnholm.

För den som vill ha vidare stöd finns flera vägar att gå. Se lista över organisationer och företag som erbjuder hjälp till finansiering och rådgivning på nästa sida.

– För många småföretagare innebär vardagen ett arbetspass i blåstället på förmiddagen och ett pass i säljarkostymen på eftermiddagen. Det finns ingen tid att utföra marknadsanalyser. Det många söker är därför konkreta och handfasta råd om hur man tar sig in på en ny marknad, säger Simon Kuru, ordförande i Exporttjänsteföretagen. Han håller med Helen Rönnholm.
– När du fattat beslutet att gå på export vill du ha någon som kan den lokala marknaden och som konkret kan visa om och var affären finns.

Visst, en mässa kan vara en dörröppnare och en indikator på om marknaden är intresserad av din produkt, men frågan är om du öppnar rätt dörrar. Simon Kurus marknad är Turkiet.

– Ett vanligt upplägg är att jag hjälper mina kunder, de svenska företagen, att hitta ett antal möjliga återförsäljare, sätter upp möten med dem som kunden tror mest på och slutligen hjälper till att sy ihop affären.

Så satsar du på export:

1. Ställ frågor. Vad? Varför? Vart? Hur? Ta hjälp av en organisation eller ett företag som erbjuder finansiering och rådgivning för att på hemmaplan kunna förbereda och utveckla ditt företags internationalisering.

2. Var beredd. Om företaget är redo för export, var beredd på att det kommer att kosta, både i tid och investeringar. Fråga dig: Vem ska sköta detta? Någon på företaget? En extern konsult? För att undvika fallgropar – skaffa dig en bild av den nya marknaden genom besök eller råd från någon som har lokalkännedom. Det kan vara en internationaliseringskonsult, Svenska handelskammaren eller ett Business Sweden-kontor på platsen. Ta reda på vilken hjälp som finns att tillgå. Undersök om det går att söka finansiellt stöd från EU eller Tillväxtverket, eller att söka exportlån från exempelvis Almi eller Exportkreditnämnden.

3. Avsätt en budget. Ladda med uthållighet. Det tar i allmänhet minst ett år innan ett företag är etablerat på en ny marknad. Ha gärna någon på plats som kan bevaka dina intressen, framför allt i början.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna