För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Dream Team gjorde jobbet

När Leif Erlandsson från Företagsjouren kliver in på företaget är slutet nära. Bolaget blöder pengar och problemen hopar sig. Nu har Leif 20 timmar på sig att rädda företagaren från kraschen.
Publicerad 18 feb 2016

Läs även: 10 tips att öka lönsamheten

De senaste dagarnas regnande har gjort grusplanen utanför Erik Samuelsons företag rejält lerig. Det är svårt att gissa vilken verksamhet han bedriver bara genom att betrakta den gallerförsedda byggboden. Men den som knackar på får lära sig att Eriks verksamhet omfattar åtta grävskopor och fyra lastbilar – och så finns det ett jordbruk med 250 hektar mark. Denna morgon är alla maskiner och medarbetare ute på uppdrag – en signal om en framgångsrik verksamhet.

Räkenskaperna skvallrar om ungefär samma sak – omsättningen når upp till cirka 12 miljoner kronor i år och det kommer att bli ett positivt resultat. Erik har alltid varit en duktig entreprenör, numera är han även en lönsam sådan. Men så var det inte för ett år sedan. Eriks entreprenadfirma blödde pengar. Investeringarna i maskiner hade belånats med mångmiljonbelopp hos banken, faktureringen släpade efter rejält och det fanns en del att önska när det gäller administrativa rutiner och ekonomisk uppföljning. Samtidigt skulle skatter, räntor och inte minst löner till nio anställda betalas ut varje månad.

– Det var en jobbig tid, jag hade ofta sömnlösa nätter när det var dags för löneutbetalningar, säger Erik.

Den ständiga likviditetskrisen krävde regelbundna besök hos banken. Och med familjens jordbruk som säkerhet var det enkelt att lånefinansiera verksamheten. Men en dag fick Eriks pappa nog. Han hade under en längre tid blivit allt mer orolig över hur verksamheten ständigt lånefinansierades. Förr eller senare skulle banken säga nej till ytterligare krediter.

Undsättningen kom när Eriks pappa läste en intervju med Leif Erlandsson, ansvarig för Företagsjouren i Östergötland, i en lokal näringslivstidning. Han kontaktade Erik, och några dagar senare satt familjen samlad i vardagsrummet. Kaffet stod framdukat och samtalet kretsade bara kring en enda fråga: Vad ska vi göra för att få företaget på fötter och minska den finansiella risken?

Leif Erlandsson har en lång och gedigen erfarenhet som entreprenör. Han har startat företag, expanderat och sålt vidare. Nu har han ett deltidsuppdrag att driva Företagsjouren på uppdrag av Region Östergötland. Han ska hjälpa företagare i kris och stödet är kostnadsfritt.

Företagaren har följt Leif på jobbet under de senaste månaderna. Han berättar lugnt, tydligt och initierat om sina erfarenheter. Han säger vad han tycker och man behöver knappast läsa mellan raderna för att förstå hans budskap. Det gäller till exempel vad Leif Erlandsson tycker om att driva sin verksamhet i enskild firma:

– Företagsrådgivare och andra som rekommenderar entreprenörer att driva sin verksamhet i enskild firma borde få spöstraff.

Tillbaka i vardagsrummet hos Erik. Leif lyssnade till familjens historia.

– Det var pappa som hade bjudit in Leif till mötet och jag var inte helt bekväm vid det här tillfället, det kommer jag ihåg, säger Erik. Visst, jag hade känt på mig i några år att allt inte stod rätt till, men jobben rullade på och vi hade massor att göra.

Familjen beskrev verksamheten, berättade om alla grävmaskiner, kunder, rutiner och inte minst om skuldsättningen.

– Inom ramen för Företagsjouren kan jag lägga ned runt 20 timmar per uppdrag, men man blir förvånad över hur mycket man faktiskt kan göra under den tiden, säger Leif. Initialt handlar det inte om något finlir, det gäller att göra handfasta grejer som räddar firman från konkurs.

Och när det gäller Eriks företag var det ganska enkelt att ställa diagnosen:

– Precis som i så många andra företag handlar det om ordning och reda. Erik och hans medarbetare gör ett bra jobb, kunderna är nöjda och verksamheten har vuxit snabbt. Däremot har inte administration, fakturering och ekonomisystem hängt med.

I samtalen med familjen insåg Leif Erlandsson att Erik Samuelson var duktig på att leverera, han har bland annat flera storföretag bland kunderna, men att administrationen ofta kom i andra hand.

– Jag insåg ganska snart att företaget behövde en stadig hand som dessutom behärskar entreprenadbranschen och som kunde fortsätta arbetet när mina 20 timmar var förbrukade.

Redan under de inledande samtalen med Erik och hans far hade Leif tagit med sig Företagsjourens andra Leif in i processen, Leif Göllas, som även han har 25 års erfarenhet som företagare och företagsledare.

Leif Göllas startade 1988 fastighetskonsulten TP-Group. År 2008 sålde Leif Göllas och hans kompanjoner företaget, och sedan dess är Leif konsult. Nu var det alltså hans tur att på kommersiell bas ta vid i analysen och genomförandet. Leif Göllas började arbetet med en tydlig att-göra-lista:

– Vi började med det viktigaste – att se till att medarbetarna lämnade in tidssedlar som låg till grund för veckovis fakturering, vi kortade betaltiderna och började göra påslag på varor som vi hade köpt in för kundernas räkning.

Samtidigt som alla nya administrativa rutiner infördes i företaget så informerade man de anställda regelbundet om varför företaget var tvunget att få lite mer ordning och reda.

– Jag tror att de flesta upplever att lite ordning och reda är bra och jag måste säga att utan grabbarnas fantastiska lojalitet hade det aldrig funkat, säger Erik.

Nu skruvar Erik och Leif på alla delar av verksamheten när de träffas för regelbundna avstämningar. Åtgärderna börjar få resultat och det finns en plan för hur företaget och lönsamheten ska utvecklas, se mer i faktarutan på nästa sida.

– Vi kommer att tjäna pengar i år, och jag sover betydligt bättre på nätterna, konstaterar Erik.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna