För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Björns väg tillbaka efter konkursen

Björn Flintberg skrev en bok om konkursen i sitt it-företag. Nu har han dragit igång föreningen Konkursföretagarna för att stötta andra drabbade.
Publicerad 9 dec 2015
”Vi pratar väldigt lite om företagare som misslyckas”.

Våren 2013 stod Björn Flintberg hos konkursförvaltaren och googlade om stöd vid konkurs. In i det sista hade han kämpat för att rädda företaget men nu var konkursen ett faktum. Men särskilt mycket hjälp hittade han inte på nätet.

Där föddes idén till att skriva en bok till stöd för andra som råkat ut för konkurs. Hösten 2014 kom hans bok ”Kraschen” ut. I början på sommaren 2015 drog han i gång Konkursföretagarnas förening tillsammans med andra företagare som gått igenom konkurser.

Trots att runt 7 000 företag om året går omkull finns väldigt lite information och stöd till företagare som drabbas, menar Björn Flintberg.

– Den information du får är från konkursförvaltaren. Annars är det tomt. Det är helt bisarrt, säger han.

Det finns inte ens en broschyr som förklarar vad ett edgångssammanträde* är eller om man har rätt att protestera mot vissa krav, enligt Björn Flintberg.

Han efterlyser en nationell strategi om hur man ska hantera företag som gått i konkurs och informationsmaterial till dem som drabbas. Det mesta som skrivs och sägs kring företagande går ut på att man lyckas.

– Bilden vi förmedlar är att företagaren är framgångsrik. Känner du inte igen dig i den bilden känner du dig misslyckad.

Själv har han upplevt vägen till konkursen och den slutliga kraschen på nära håll. 2010 kastade han sig in i den gryende marknaden för appar, program för smarta telefoner. Hans företag Nindev gick från noll till en försäljning på sex miljoner kronor första året. Bland kunderna fanns kommuner och privata utbildningsföretag. Bolaget hade som mest 45 anställda och ett dotterbolag i Sri Lanka.

Men den snabba tillväxten var också det som fick företaget på fall. Kvalitetsproblem slukade resurser som åt upp vinsterna och drog resurser från försäljningen. Ett företagsköp kostade mer än det smakade. När försäljningen vek våren 2013 fanns ingen motståndskraft. Björn Flintberg hade olika räddningsplaner på gång ända till slutet. Men när alla delägare inte var beredda att pumpa in mer pengar i bolaget var det dags att packa ihop.

Väl hemma att ha lämnat in konkursansökan fick Björn Flintberg annat att fundera på. Hans fru berättade att hon ville skiljas. Hon hade insett att det var svårt att leva med en entreprenör.

– Det blev en ganska tuff sommar.

Under 3–4 månader var han helt under isen.

– Det tog 8–9 månader innan jag var i full balans igen.

Hur man klarar att komma tillbaka mentalt är individuellt.

– En del reser sig aldrig. Jag har bekanta som säger att de aldrig mer vill driva företag.

Han har undersökt möjligheten att ordna psykologstöd till konkursdrabbade företagare.

– Jag tycker att konkurs skulle innefattas i traumarelaterade händelser som kan täckas av ett tillägg i hemförsäkringen.

Själv har Björn Flintberg fortsatt som entreprenör. Han har gett ut ett par böcker, föreläser och jobbar som konsult i sitt nya företag. Även privat har han startat om. Han är omgift och nybliven småbarnsförälder.

”Det mesta som skrivs och sägs kring företagande går ut på att man lyckas.”

* Vid edgångssammanträdet gås konkursbouppteckningen igenom och konkursgäldenären avlägger ed på att uppgifterna om tillgångar och skulder är riktiga. Källa: Ackordscentralen

Taggar
Fler nyheter från Företagarna