För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Begravning i ett nytt format

Susanne Appel på Millennium Design i Åkersberga utmanar den slutna begravningsbranschen med innovation och design.
Publicerad 8 dec 2016

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna.

Förmodligen har Susanne Appel entreprenörskapet i generna. Hennes pappa startade sitt första företag när han var 16 år, Susanne väntade tills hon var dryga 40. Och det var efter hennes pappas bortgång som Susanne startade Millennium Design, där hon designar den prisbelönta Tellusurnan.

– Jag minns hur vi chockade och förtvivlade ville göra min älskade pappas begravning så vacker som möjligt, säger Susanne.

Upplevelsen fick henne, som är utbildad möbeldesigner, att börja fundera över om symbolerna kring döden måste se likadana ut som de alltid har gjort. Ur de tankarna föddes Susannes idé om en ny begravningsurna – den personliga Tellusurnan.

– När jag gick på föräldraledighet gjorde jag research och upptäckte att begravningsbranschen är en ganska sluten bransch, säger hon.

Susanne insåg att det saknades personliga urnor som var biologiskt nedbrytbara men ändå med en exklusiv finish.

– Jag ville också att den skulle vara tillverkad i Sverige och till ett rimligt pris, säger hon.

Susanne förstod att hon, för att överhuvudtaget kunna ta sig in i branschen, var tvungen att skaffa kunskap och skapa kontakter.

– Jag bokade upp möten med personer i begravningsbranschen och hade turen att träffa fantastiska människor som lägger ner hela sin själ för att begravningsceremonin ska bli så stämningsfull som möjligt.

Under dessa möten samlade Susanne värdefull kunskap som gjorde det lättare för henne att gå vidare. Hon fick också bekräftat att hon var på rätt väg och att det fanns ett stort behov av det hon ville tillhandahålla.

– Vi blir alltmer personliga och vill ha något unikt i alla stadier i livet. Så är det även när det gäller begravningar. Det hade jag på känn, men det var också viktigt att få det bekräftat av dem som varit längre i branschen.

Att skapa ett nätverk var A och O för Millennium Design. I branschen finns endast två stora aktörer, Fonus och Rydéns & Fredahls, och även om det är ett generationsskifte på gång är det inte helt enkelt att ta sig in.

– Internetbaserade begravningsentreprenörer är ett nytt inslag i branschen och även där når vi många kunder, säger Susanne.

Samtidigt som hon letade efter det perfekta materialet, och fabriken som skulle tillverka urnan, tog hon ett lån på en halv miljon kronor för att investera i gjutformar och verktyg. Urnan, skimrande och rund, med en löstagbar symbol på en magnet, sidenband i valfri färg och med text som symboliserar den döda blev snabbt en succé.

– Mycket tack vare att jag fick rådet att ställa ut på den årliga begravningsmässan, konstaterar Susanne, som två gånger fått pris för sin urna.

Det faktum att Susanne ställt ut urnan på begravningsmässan, gjorde att det blev betydligt enklare att boka nya möten. I dag har Tellusurnan 110 återförsäljare förutom att den säljs via Tellusurnas egen hemsida.

Fler nyheter från Företagarna