För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Från Graffiti till Pet-Tech

Artan Mansouri är graffitikonstnären som vet hur våra husdjur mår. Smarta drag i sociala medier sålde slut på hans produkt innan den fanns. Nu väntar miljardmarknaden för pet-tech i USA.
Publicerad 16 feb 2017

Läs även: 103 unga idéer: Stor lista med Sveriges mest lovande unga entreprenörer

Läs även: Nominera till Företagarens lista med unga idéer

Tracy – så heter manicken som kan spåra din hund om den rymmer, och mäta och visa vovvens hälsa. I dagarna skeppas det första lasset iväg till kunder i Sverige, Storbritannien och USA.

Hundspåraren som 25-åriga Artan Mansouri utvecklat fästs i hundens halsband. Via en app i mobilen kan ägaren se var hunden är. Det har varit dragplåstret i början. Ganska klokt eftersom ”hitta hunden”-marknaden är enorm. Inte minst i USA där närmare fem miljoner hundar springer bort och hamnar på djurhem varje år. Samtidigt fungerar spåraren som en ständigt pågående hälsokontroll.

– Den mäter hur din hund äter, sover och rör sig och vi vässar just nu funktionen som visar resultaten, så att du får tydligare rekommendationer, berättar Artan Mansouri som lagt stor vikt vid produktens design och användarvänlighet.

– Det spelar ingen roll om det finns tekniska lösningar om det känns svårt och krångligt. Med min bakgrund kan jag överbrygga det gapet och få tekniken att kännas lättsmält.

Artan Mansouri växte upp i Hässelby i västra Stockholm och gick estetiskt program på gymnasiet. Entreprenörstänket syntes redan då. Han fick Nobelmuseum att sälja hans graffitimålningar och han tryckte upp tröjor med sina motiv.

Det ledde honom till Idéfabriken, ett SVT-program där deltagare hade sex dagar på sig att vässa en affärsidé. I samma veva rymde Tracy – Artan Mansouri och dåvarande flickvännens hund, och idén om en hundspårare var född.

2014 registrerade han sitt bolag, medan han pluggade på Berghs school of communication. Det har varit tre år av envist gnetande och mycket nudlar.

– Jag hade inga kontakter och inga vänner som drev företag. Jag har nog gjort alla misstag man kan göra, säger Artan Mansouri och skrattar.

– Att starta ett techföretag ensam är väl egentligen det dummaste du kan komma på. Du behöver hjälp av riktigt duktigt folk. Men jag har löst det på mitt sätt, genom att hitta talanger på vägen.

Företaget har inga anställda men två medgrundare har klivit ombord och utgör kärnan i bolaget: Mikaela Pedersen, varumärkesansvarig och Ali Nazem som är mjukvaruarkitekt. Det har också vuxit fram ett nätverk som ställer upp med sin kompetens när det behövs.

– Jag pratade med människor på min skola, Berghs – vem hade tid över? Sedan växte det. I dag är vi tio, elva personer i teamet. Alla vet att det inte finns pengar i kassan för att ta ut lön. Men de engagerar sig ändå.

I maj 2016 lanserades spåraren på crowdfunding-plattformen Indiegogo, där målet var att få in 100 000 kronor, för att börja producera enheterna. Tracy klarade insamlingsmålet på en timme, efter att noga ha förberett lanseringen.

Tracy crew
Tracy-teamet består bland annat av Eddie Lundbäck, Mauricio Duarte Nilsson, Mikaela Pedersen och Artan Mansouri.

Via Facebook, Instagam, Twitter och mejl skapade Artan Mansouri en stor följarskara, delvis med hjälp av sin konstnärsådra. Han kunde inte dela ut sin produkt – den var inte lanserad och det skulle vara för dyrt. Så skapade snygga, roliga bilder av människors hundar.

– Målet är att sociala medier ska bli som ditt pressrum. Men hur får du folk att prata om dig och din produkt? Så att det sprids viralt? Jag kunde skapa konstverk åt hundägare. De la ut bilderna på Instagram, deras vänner började följa oss och så vidare, tills vi hade väldigt många följare.

Han skapade en kampanj med Svenska Djurambulansen, Hundstallet och Hundar utan hem inför Indiegogo-lanseringen för att bygga upp sin följarskara.

– Vi skänkte mat till hemlösa hundar, vi såg till att hunden Skrållan fick bo kvar på Hundstallet och vi bidrog till en ny djurambulans, när folk började följa oss. En tredje metod har varit att låta följare fatta viktiga beslut om produkten.

– Det vanligaste är kanske att produktutveckla och sedan presentera för kunderna. Så gör inte jag. Folk har fått rösta om färger på spåraren, om funktioner, till och med namnet.

Via ett Almilån kunde produktionen ta fart och snart går de första 150 enheterna iväg till crowdfundare i Storbritannien, Sverige och USA.

En ny investeringsrunda är på gång för att anställa och produktutveckla. Framöver väntar förhoppningsvis fler marknader.

– Jag tror på Asien, särskilt Japan. Och jag var i Iran för ett år sen, där jag har släkt. Jag kunde se hur regimen blivit mer tolerant, säger Artan Mansouri som haft funderingar på en Silicon Valley-flytt.*

– Vi har lika många kunder i San Francisco som i hela Sverige. Folk är överlag mer mogna att sätta tech på sin hund i USA. Men jag har tillgång till bättre designers och kreatörer här i Stockholm. Jag vill inte förlora det.

Lösningen blir nog att pendla mellan Stockholm och Silicon Valley, konstaterar han. Två helt olika världar.

– Men det är inget nytt, hela min resa handlar om att vara mellan två världar.

Fakta om Tracy
Plats: Stockholm.
Startår: 2014.
Anställda: Inga än. Ett utvalt nätverk på elva personer som bidrar.
Omsättning: Cirka 200 000 kr för 2016.
Resultat: 0 kr.

Fler nyheter från Företagarna