För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Ölboom i Jämtland

Den svenska bryggerinäringen växer i rekordtempo. Det startas ett nytt bryggeri varannan vecka och några av de nya entreprenörerna finns i Jämtland.
Publicerad 24 okt 2014

Verksamheten är i full gång i produktionslokalen som tidigare var ett stall i byggnaden från 1890.

– Här ser du att hästarna varit och tuggat, säger Kerstin Hylén och pekar på en träbalk som står kvar från förr.

Tillsammans med sin man Gustav driver hon Bakgården i Revsund utanför Östersund. Här varvas hennes brödbakning med hans ölbryggande – allt från grumligt veteöl till svartaste stout. Det som från början var en hobby har med åren utvecklats till ett mikrobryggeri som i dag levererar öl till restauranger i trakten och systembolagen i regionen.

– Vår största drivkraft är friheten, att få producera och jobba med händerna. Vi tänker sällan på ”finansiell optimering” även om vi givetvis tjänar pengar på det vi gör. Men pengarna är inte huvudsyftet, säger Kerstin Hylén.

Måndagar är bryggdag. Resten av veckan varvar paret Hylén med sin egen catering, brödbakning och aktiviteter i musikstudion. Eftersom bryggeriet är så litet är specialbeställningar inte ovanliga. Nu inför jul produceras ”Vår Julbrygd” som kommer att säljas i begränsad upplaga om 1 500 flaskor.

– Vi får specialbeställningar uppemot fyra gånger per år. Försäljningen är väldigt enkel, restaurangen Jazzköket i Östersund köper mycket men det mesta går via en grossist som hämtar på gården, säger Gustav Hylén.

Efter en lagändring som gjordes på 1970-talet fick de svenska bryggerierna tillstånd att börja sälja öl direkt till restauranger. Allt fler bryggare startade verksamheter, de lokala marknaderna främjades och i början av 1990-talet var bryggerierna 20 till antalet. I början av 2000-talet tog Skatteverket över godkännande av bryggeriverksamhet som sker i nära samarbete med kommunens tjänstemän i alkoholfrågor.

– Hela hanteringen med tillstånd blev mycket enklare och sedan dess har utvecklingstakten fått ett rejält uppsving, säger Gustav Hylén.

2010 formligen exploderade marknaden och i dag är antalet professionella bryggerier 120 stycken runtom i hela landet. Av dessa är mer än 110 små- eller mikrobryggerier.

Det bryggs som aldrig tidigare i Sverige i dag. Och den starka dryckestrenden har gett ”specialölet” en alldeles egen hylla på Systembolaget.

– Den svenska mikroölscenen är i en kraftig tillväxtfas. Den globala trenden för småskalig dryckesframställning, framförallt med rötter i USA, har spridit sig till Europa och Skandinavien, och förenats med ett växande intresse för hantverksmässig och småskalig produktion i allmänhet, säger Love Brande och Jesper Jemtehed.

De nya reglerna skadar svensk småskalig dryckesproduktion i tillväxtfas.

Som grundare av mikrobryggeriet Jemtehed & Brande är de kritiska till Systembolagets ändrade regler sedan september 2014. Bryggeriernas lokala sortiment får bara finnas i 1–10 butiker inom en tiomilsradie, till skillnad mot tidigare när de var garanterade tre butiker, de som låg närmast själva bryggeriet. Samtidigt får bryggerierna själva betala transporten till centraldepån i Örebro om de vill ha sina produkter i beställningssortimentet.

– De nya reglerna skadar svensk småskalig dryckesproduktion i tillväxtfas. Trots en ständigt ökad efterfrågan på närproducerat öl från mikrobryggerier har Systembolaget gjort det svårt för mikrobryggerierna. Till detta kan tilläggas att gårdsförsäljning ännu inte är tillåtet i Sverige.

Trots att de valt att gå in i en utmanande och slitsam bransch ser Love Brande och Jesper Jemtehed ändå ljust på tillvaron och framtiden. Mikrobryggeriet huserar i en gammal militärverkstad, belägen på Försvarsmaktens tidigare skjutfält i Östersund. Det puttrar i tankarna och brygglusten är påtaglig. Här experimenteras det friskt med ingefära och olika sädesslag. Planen är att öka kapaciteten och gå upp i volym.

– Vi upplever ingen konkurrens från de cirka tio övriga mikrobryggerierna i Jämtland. Vi har en god dialog och snarare ett samarbete genom samtransporter och gemensam bryggning. I dag säljer vi det vi brygger. Genom att växa kan vi förhoppningsvis också ta ut lön en vacker dag.

Läs även: Sveriges 130 mikrobryggerier - hela listan

Fler nyheter från Företagarna