För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Granskning: ”Jag vill varna andra företagare”

Sonny Karlsson lockades att sälja sina fakturor. Men i stället för att få sina pengar stämdes han av factoringbolaget och krävdes på en kvarts miljon kronor.
Publicerad 7 dec 2020
Sonny Karlsson varnar andra företagare från att hamna i factoringfällan. Foto: Sofia Beijer.

– Avtalet är kriminellt, säger han om de villkor factoringbolaget Euro Finans tillämpar.

”Hos oss är fakturaköp inte ett dugg krångligt – sälj din faktura till oss, få pengarna snabbt och lämna kreditrisken till oss.” Så lyder det budskap Euro Finans förmedlar via sin webbplats. Men för företagaren Sonny Karlsson skulle verkligheten visa sig vara en helt annan.

Hösten 2018 var det fortfarande goda tider för Växjö Metallhandel. Sonny Karlssons företag tog hand om avfall från industrin och sålde metallerna vidare till olika återvinningsföretag.

En dag blev han kontaktad av ett återvinningsföretag som ville bli kund hos honom. Han visste att företaget haft vissa problem med likviditeten och ville säkra att han fick betalt i tid. Den tilltänkta kunden föreslog då att factoringbolaget Euro Finans skulle anlitas. Genom att sälja fakturorna dit skulle Växjö Metallhandel få in pengarna snabbt och säkert samtidigt som kunden fick 30 dagars betalningstid.

Sonny Karlsson ringde upp Eurofinans för att höra sig för om villkoren.

– Jag frågade då vad som händer om kunden inte betalar. De sa då att de tar över kreditrisken, berättar han. Han fick också svara på lite frågor om företaget, bland annat om förväntad omsättning.

”De får alltid betalt – även om de inte gör jobbet”

– Jag svarade att jag inte visste det och sa att det kunde bli allt mellan hundratusen och en miljon i månaden.

Han sa ja till avtalet. Det handlade om att säkra att pengarna kom in från en kund. Han skulle få pengarna snabbt. Euro Finans köpte fakturorna och tog över hela kreditrisken med den enda reservationen att det skulle ske från och med den fjärde sålda fakturan. I gengäld skulle han betala en avgift på 2,6 procent av fakturabeloppet till Euro Finans. Det var så Sonny Karlsson uppfattade villkoren.

Men det avtal han sedan godkände med en digital signatur via mobilen under samtal med en telefonförsäljare visade sig innehålla betydligt tuffare villkor och mängder av kryphål.

En dag uteblev betalningen för en faktura på 90 000 kronor.

– Jag ringde Euro Finans och frågade vart pengarna tagit vägen. De svarade att 'den ligger under bevakning. Du får pengarna när vi fått in våra 90 000'.

Han såg ingen annan råd än att själv ringa och försöka få kunden att betala. Trots att han sålt fakturan. Och när det var dags att sälja nästa faktura sa Euro Finans blankt nej eftersom de inte längre ansåg kunden kreditvärdig, enligt Sonny Karlsson.

Han tog på nytt saken i egna händer och fick in pengarna. Samtidigt avslutade han affärerna med kunden som slirat på fakturorna. Men det var nu som de verkliga problemen började.

– De ringde från Euro Finans och sa: ’du får nog svårt att klara de tio miljonerna’.

Först nu gick det upp för Sonny Karlsson att avtalet innehöll en passus där han förbundit sig att sälja fakturor på minst tio miljoner kronor årligen. Om inte detta uppfylldes hade Euro Finans rätt till ersättning för uteblivna intäkter.

Pressad att leva upp till volymkravet på tio miljoner försökte han sälja fakturor utställda på flera andra kunder. Men även dessa fakturor nekade Euro Finans att köpa.

Hur han än agerade skulle han bli skyldig att betala ersättning till Euro Finans, som han uppfattade det. Även om han inte använde sig av deras tjänster.

– Har du skrivit på ett papper för Euro Finans äger de ditt företag. Jag är piskad att sälja in ett volymkrav som jag aldrig någonsin sagt att jag ska nå.

Sonny Karlsson beskriver hur han kunde krävas på pengar av factoringbolaget där kunden dragit över betalningstiden eller haft invändningar mot fakturan – utan att själv få några pengar.

– De skickade ett krav där jag uppmanades att betala in resterande belopp omgående. Jag fick betala 15 000 kronor i 'upplupen ränta' för att kunden krånglade med betalningen.

Han insåg nu att han inte hade nytta av factoringbolagets tjänster. I stället kostade de honom en massa pengar och gav honom bekymmer.

– Måttet var rågat med Euro Finans. Min fru, som också jobbar i bolaget, mejlade dem och meddelade att vi säger upp avtalet.

Men detta accepterades inte av factoringbolaget.

– De påstod att jag sagt att jag fortfarande skulle vara kund. De krävde att jag skulle betala in pengar och hotade med jurister. Vi sa att det inte stämde och skickade tillbaka fakturorna.

Något mer hörde han inte från Euro Finans – förrän den 22 januari i år. Då nåddes han av beskedet att factoringbolaget stämt honom i tingsrätten och krävde närmare en kvarts miljon i skadestånd. För Sonny Karlsson var det en ny och obehaglig erfarenhet.

– Jag har drivit företag sedan 2006 och aldrig varit på en rättegång, säger han.

Affärerna har funkat hittills även om han inte är någon pappersmänniska som vänder och vrider på finstilta formuleringar. Det är handslaget som gäller.

– Jag har fått lära mig att är man överens så är man överens.

Det riskerar han nu att få betala dyrt för.

– Jag fattar inte att de får skriva sådana avtal. Du behöver ha en jurist för att läsa igenom alltihop, säger han.

Sonny Karlsson har också fått betala ett högt personligt pris för det som hänt. Under en lång tid har han känt sig pressad och inte kunnat sova på nätterna.

– Jag har fått diagnosen utmattningssyndrom, säger han.

I somras körde han av vägen efter att ha jobbat sent en kväll men klarade sig lyckligtvis utan allvarligare skador. I familjen finns fyra barn som bor hemma och Sonny Karlsson funderar nu över framtiden.

– Kanske säljer jag verksamheten och blir anställd i stället, säger han.

I slutet året ska målet upp i tingsrätten. Sonny Karlssons advokat David Tollstern är mycket kritisk till det avtal som Euro Finans använt sig av.

– De får alltid betalt – även om de inte gör jobbet, säger han.

Ju sämre factoringbolaget lyckas med att få in betalningen i tid desto mer pengar tjänar de. De kan kräva provision på fakturor de nekat att köpa och de får större intäkter om kunden är sen med betalningen eller bestrider fakturan, enligt David Tollstern.

Detta trots avtalets inledande formulering om att Euro Finans tar över kreditrisken.

– Det är bara tomma ord. Paragrafen behöver bara uppfyllas om en annars bra betalare slirar en gång på en faktura. I övriga fall gäller den inte, säger han.

David Tollstern anser att det är vilseledande att kalla Euro Finans tjänst för ”fakturaköp”. I stället handlar det om fakturabelåning, hävdar han.

Utgången av målet är oviss. Det volymkrav på tio miljoner som Euro Finans baserat sitt skadeståndsyrkande på finns inskrivet i avtalet. David Tollstern hävdar att det skriftliga avtalet inte speglar vad som faktiskt gjordes upp.

– Här skickar man över ett avtal som inte stämmer överens med partsavsikten. Man vilseleder kunden, säger han.

Om Sonny Karlsson förlorar målet riskerar han att få betala skadestånd på en kvarts miljon plus i storleksordningen ytterligare en halv miljon i rättegångskostnader. Men han har ändå valt att inte backa.

– Jag vill varna andra så att de inte råkar ut för samma sak, säger han.

Euro Finans svarar: ”Vi tar inte affärsrisken där det blir en tvist”


Euro Finans tar inte över risken ifall det blir tvist om en såld faktura, enligt factoringbolagets chefsjurist Christian Olsen.

Euro Finans lovar i reklamen kunderna att ta över kreditrisken vid fakturaköp. På vilket sätt har ni gjort detta när det gäller Växjö Metallhandel?

– Vi tar kreditrisken till exempel om en kund går i konkurs. Men vi tar inte affärsrisken där det blir en tvist och kunden bestrider fakturan.

Gör ni någon rimlighetsbedömning av det volymkrav som skrivs in i avtalet?

– Ja. I det här fallet har vi utgått från bolagets tidigare omsättning och fakturasäljarens uppgifter om en förväntad ökning.

På vilka grunder nekar ni att köpa fakturor?

– Det är reglerat i avtalet. Vi nekar om kundens betalningsförmåga är låg och det är det som förelegat här.

Betyder det att ni bara köper fakturor utställda på säkra betalare?

– Det gör vi inte. Vi tar en kreditrisk och förluster varje år. Men om vi ser att en kund hamnar i högsta riskklassen enligt UC är vi inte så benägna att köpa fakturan.

Euro Finans får enligt Växjö Metallhandels ombud störst intäkter av fakturasäljaren om slutkunden inte betalar i tid eller bestrider fakturan. Kommentar?

– Det stämmer inte. Vi tjänar mer pengar på att få betalt i tid. Vi har en avkastning på kapitalet på 60 procent och den räntan får vi inte ut ifall kunden inte betalar i tid.

Vilken är skillnaden i praktiken på fakturaköp och fakturabelåning för Euro Finans kunder?

– Vid ett fakturaköp står vi för kreditrisken. Men vid fakturabelåning gör vi det inte.


Text: Sten Sjögren.

Fler nyheter från Företagarna