För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vardagshjälten ska bli rikstäckande

När Jenny Lilja bejakade entreprenören inom sig gick det fort. Hon sa upp sig från jobbet som mellanchef och startade eget i städbranschen. Fyra år senare har hon 20 anställda – och vill expandera med franchise.
Publicerad 6 nov 2017
Jenny Lilja satsar franschise. Foto: Emil Malmborg.

Jenny Lilja, vd för Vardagshjälten AB, hade redan från det hon startade sitt företag bilden klar för sig: Hon ville driva ett eget städbolag där fokus, förutom på grunduppgiften att göra rent hos människor, låg på relationer.

– När jag nu vill göra Vardagshjälten rikstäckande ser jag två möjligheter. Antingen anställa egen personal på annan ort, eller använda mig av franchisetagare.

Efter att ha rådgjort med Nyföretagarcentrum i Landskrona och ett möte med Franchisegroups Anders Svensson bestämde sig Jenny för det senare.

– Målet är att ha 10 franchisetagare 2019, säger Jenny Lilja.

Hon har lagt ner mycket tid på att formulera företagets värdeord och sätt att arbeta i en manual. Förutom manualen är det naturligtvis viktigt att alla avtal är tydliga.

– Det är viktigt att hitta franchisetagare med samma värderingar, så att etableringen blir bra. Vardagshjälten är min bebis, och nu ska den ut och prova sina vingar, säger Jenny, lite skämtsamt.

Att hon valde franchising har främst att göra med att hon vill hitta partner som är lika drivna och måna om företaget som hon själv är – och att de tillsammans ska förvalta det hon redan tagit fram.

– På så sätt kan en person med drivkraften att bli företagare helt enkelt köpa in sig i ett koncept som fungerar och bara köra i gång.

Text: Anna-Maria Stawreberg.

Fler nyheter från Företagarna