För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vågar du lita på dina kunder?

För den som vill vara säker på att få betalt räcker det inte med en kreditupplysning visar tidningen Företagarens granskning.
Publicerad 9 maj 2017
Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

En kreditupplysning kan ge en hint om kundens betalningsförmåga. För någon hundralapp kan en företagare minska risken för kundförluster.

– Det är ett snabbt och enkelt sätt för att ta reda på hur ens affärspartners finansiella situation ser ut, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

I en kreditupplysning ingår information om betalningsanmärkningar. En betalningsanmärkning baseras i sin tur på uppgifter om betalningsförelägganden i Kronofogdens register. Den är alltså en indikation på att ett företag eller en privatperson inte skött sina betalningar.

– Generellt kan man säga att det brukar uppstå betalningsproblem om det registreras många anmärkningar inom en kort tidsperiod. Anmärkningar är den starkaste signalen för att betalningsproblem föreligger, säger Oskar Bjursten, chef för kreditinformationstjänsten på kreditupplysningsföretaget UC.

Men en kreditupplysning säger inte allt.

En av de större konkurserna under 2016 drabbade byggföretaget SIIAB, baserat i Uppsala. Bolaget var inblandat i en rad större projekt, bland annat Gladö Kvarn i Huddinge. Räkenskaperna såg stabila ut fram till det senaste bokslutet som lämnades in till Bolagsverket i slutet av juli förra året och inga betalningsanmärkningar fanns registrerade. SIIAB hade mycket god kreditvärdighet, visar ett utdrag från kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Men bakom sig hade SIIAB ett turbulent år. Flera av de kommuner som anlitat företaget var missnöjda och vägrade betala fakturorna. I början av november lämnades konkursansökan in.

– Det har gått väldigt snabbt utifrån att de hamnat i tvist med olika kommuner, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu.

Ett företag kan alltså ha ekonomiska problemfast betalningsanmärkningar saknas. Förlusten av en stor kund kan leda till att ekonomin snabbt urholkas. Samtidigt drar sig leverantörerna ofta in i det längsta för att vända sig till Kronofogden. När det gått så långt kan det vara för sent.

– Riskerna är ofta större när företag gör affärer med varandra, säger Daniel Wiberg. Här handlar det ofta om betydligt högre belopp än när kunden är en konsument.

När det gäller större affärer kan man dela upp dem. Flera mindre beställningar ökar chanserna för att man får betalt för åtminstone en del av jobbet om kunden får problem.

Daniel Wiberg ser fler möjligheter till riskhantering.

– Ibland kan en kreditförsäkring vara ett bra alternativ.

Via en kreditförsäkring kan man gardera sig mot kundförluster genom att betala in en premie. Kreditförsäkringar kan tecknas hos vissa försäkringsbolag och finansföretag.

Med en ökad e-handel påverkas behovet av kreditupplysningar. Den som betalar med kort måste ha täckning eller beviljad kredit för att kunna handla. Vid fakturaköp kan betalningsförmedlaren ta en kreditupplysning i samma ögonblick köpet genomförs, genom en koppling till kreditupplysningsföretagets databas.

– Modern teknik kan bidra till att sänka företagens risk och kostnader, säger Daniel Wiberg.

Hos marknadsledaren UC kostar en kreditupplysning allt mellan 25 och 260 kronor beroende på hur mycket information som ingår.

När kreditupplysningsföretagen slåss om företagskunderna är det i stället via mer avancerade tjänster eller årsabonnemang som består av paket med olika tjänster. Hos en del aktörer ingår fakturabevakning, inkasso, lån och andra finansiella tjänster. Andra erbjuder exempelvis riskbedömningar, rating, affärsinformation eller personlig rådgivning.

– Rådgivning är ofta ett bra första steg för att minska risken, säger Daniel Wiberg.

Betalningsanmärkningar hos en kund behöver inte betyda att man inte får betalt. Till skillnad från privatpersoner kan företag få en betalningsanmärkning registrerad enbart genom att någon lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande. Företag kan alltså dras med betalningsanmärkningar som grundas på orättmätiga krav.

Text: Sten Sjögren.

Fler nyheter från Företagarna