För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Miljösatsning gav stororder

Husdelar, tågvagnar och vindkraftsnurror. Specialtransporter är viktig vardagsmat för Öhrlunds åkeri i Luleå. Och tack vare en investering i miljövänligare fordon vann åkeriet nyss ett stort, viktigt uppdrag.
Publicerad 9 maj 2017
Knappt 20 minuter tar det från Öhrlunds åkeri till SSAB. "Det är lite av en pulsåder för Luleå", konstaterar Malin Öhrlund. Foto: Paulina Holmgren.

I ett industriområde tio minuter från Kallax flygplats, med ett slakteri och en däckfirma som grannar, ligger Öhrlunds åkeri som nyss firat 70 år som bolag. 38-åriga Malin Öhrlund har precis tagit över stafettpinnen från pappa Mats Öhrlund, som i sin tur drivit företaget sedan 70-talet, efter sin far.

Det har varit ett par intensiva månader sedan i september, då Malin Öhrlund tackades av som redaktionschef på Norrbottens-Kuriren. En journalistkarriär som började med att hon som driftig 15-åring klev upp hos NK och konstaterade att de skrev för lite om motocross som brodern och kusinen tävlade i. Svaret ”Jamen, skriv du” ledde Malin Öhrlund in i ett yrkesliv som lärt henne att leda andra genom förändring och tuffa tider. Vilket kommer väl till pass som nybliven vd i åkeribranschen.

– Kilometerskatten har kastat en skugga över allt. Det är en stor lättnad för branschen att förslaget är pausat, framför allt för oss utanför storstäderna. Det var en ren skatt på avstånd, ingen kan säga något annat. Syftet, att minska miljöpåverkan, var gott. Men det gav inga fördelar för den som investerat i maskiner som inte sliter på miljön.

Med det sagt har Malin Öhrlund under sina första månader hunnit inviga nya, större lokaler för Öhrlunds åkeri och investera i totalt fyra nya lastbilar och två nya släp för totalt cirka tolv miljoner kronor.

– Vi har ställt om till miljövänligt bränsle, HVO100, som görs på slaktavfall och frityrolja och som är helt nedbrytbart. Det minskar koldioxidutsläppen med upp till 92 procent jämfört med diesel, berättar Malin Öhrlund och tillägger:

– Det var därför vi fick ett nytt, stort treårigt uppdrag för Tibnor. Vi kunde erbjuda en lösning som passade in i deras miljöarbete.

Överlag är företaget nischat mot specialtransporter som i dag utgör 25 procent av verksamheten. Till exempel kör åkeriet husmoduler åt Lindbäcks fabrik i Piteå ner till Mälardalen och vindkraftkomponenter från Umeå och Luleås hamnar till vindkraftsparker.

– Specialtransporterna ställer höga krav på allt från planering till process. Och det funkar för vi har så bra personal. Det är inte mycket vi inte fixar, säger Malin Öhrlund.

Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna