För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Kreditupplysningar kostar mer än de ger

Jonas Ekelund, som driver företaget Datapryl, tycker att kreditupplysningar sällan ger valuta för pengarna.
Publicerad 9 maj 2017
Jonas Ekelund, vd för Datapryl. Foto: Emil Malmborg.

– Vi har dåliga erfarenheter av de olika kreditupplysningsbolagen, säger han.

Datapryl bedriver handel med elektronik både på nätet och i butiken i Landskrona. Det är en tuff bransch där fler stora konkurrenter stått på öronen de senaste åren. Datapryl har stått pall, bland annat tack vare ett brett sortiment.

– Vi säljer mycket som andra inte säljer, säger Jonas Ekelund.

Även om de flesta gör rätt för sig har det hänt att företaget fått ta smällar när kunderna inte kunnat betala. Jonas Ekelund har varit 22 år i branschen och har prövat olika vägar för att få koll på kundernas kreditvärdighet. De stora kreditbolagens tjänster har han valt bort.

– Det kostar mer än det ger, säger han.

Via UC och andra aktörer kan man ta en enkel kreditupplysning för några hundralappar.

– Men de gånger vi förlorat pengar har vi gjort det trots att vi tagit kreditupplysning. Den säger bara att kunden får lov att handla just då. Sedan kan det ha hänt något.

Han berättar om ett fall där hans verksamhet åkte på en förlust. Kunden var ett mindre företag där Datapryl levererat en internetuppkoppling. Företaget ansågs kreditvärdigt.

– De hade betalat bra men plötsligt var det en faktura som laggade. Då gick vi in och gjorde en grundligare kontroll och såg att det kommit in en konkursansökan.

Näthandeln står för en stor del av omsättningen hos Datapryl. Där använder sig företaget av betalningstjänsten Klarna.

– De har rätt så höga avgifter men där har vi aldrig haft några problem, säger han.

Betalningstjänsten står också för risken om det skulle ske några kortbedrägerier.

– Näthandeln är säkrast. Men fördelen med en fysisk butik är att du ser kunden i ögonen, säger Jonas Ekelund.

Text: Sten Sjögren.

Fler nyheter från Företagarna