För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Mode med nya former

➔ Black skin är ett ungt, kreativt klädmärke med visionen att vara till för alla oavsett etnicitet, kön och ålder. I höst släpps tredje kollektionen med så kallad ”high end street fashion”.
Publicerad 1 jun 2017
Lamin Ceesay. Foto: Mattias Bardå.

– Jag startade företaget för att jag såg en lucka. Många modeföretag är fortfarande väldigt stereotypa och tänker inte på mångfald. Hela branschen behöver bli mer medveten, även om det börjat hända saker det senaste året, säger grundaren Lamin Ceesay som själv har en bakgrund som fotomodell, vid sidan av jobbet som it- och managementkonsult.

– Jag har varit modeintresserad hela mitt liv men har sällan känt att någon riktat sig till mig i första hand. Vilka syns till exempel i modetidningar och hur ser skyltdockor ut? Många säger till mig att de äntligen kan relatera till ett modemärke nu. ”Du tänker på mig och mina barn”, berättar Lamin Ceesay.

Målet är att om några år ha etablerat sig vid sidan av bolag som Acne och Filippa K, som ett modemärke med starka värderingar och stor integritet kring jämlikhet och allas lika värde.

Fler nyheter från Företagarna