För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Succé i Åre – nu väntar Alperna

Ett ergonomiskt ankarsätslifte som ger en bekvämare liftfärd. Det är årets uppfinning i skidbacken.
Publicerad 24 apr 2017
Niclas Stjernberg uppmuntrar till transparens. Foto: Christian Gustavsson.

Niclas Stjernberg har tillsammans med sin medgrundare Erik Englund tagit sig an ankarliften som sett likadan ut i många decennier. Företagets humoristiska devis lyder ”The T-bar has been a pain in the ass since 1934 – until now”. Uppsaladuons produkt har nyligen haft premiär på 16 svenska skidorter, och en finsk.

Idén kläckte de, inte helt otippat, i liftkön.

– Jag åkte skidor, Erik bräda. Vi drog oss båda för att ta ankarliften, trots klart längre kö vid sittliften. Förra sommaren, 2015, satte vi i gång och rekade intresse och under vintern testade vi prototyper i backen.

På Uppsala universitet innovation och Drivhuset har företaget Boardie tagit form. Produkten produceras i Västergötland och är mönsterskyddad. Ett viktigt steg.

– Vi skyddade vår produkt tidigt för att kunna visa upp den. Vi ville komma i gång så fort som möjligt med att prata med potentiella partner och kunder, säger Niclas Stjernberg.

Han tillägger att det finns bra coacher som kan guida genom patentdjungeln:

– Dessutom finns det bidrag att söka för kostnader i processen, till exempel juristhjälp. Vi gick via Vinnova.

I februari 2016 övertygade Boardie lokala affärsänglar och fick in en första investering. Den täckte löner och tillverkning av produkten fram till att intäkterna började rulla in, vid skidsäsongspremiären i november/december.

Förutom en skönare färd uppför backarna rymmer Boardies ankarlift även reklamplats som ska ge skidanläggningarna chansen till extra intäkter. Och nu väntar högre toppar.

– Vi tar in en finansieringsrunda till för att sprida vår ankarlift till Alperna, berättar Niclas Stjernberg.

Investerarmötena duggar tätt – och ett mått av envishet krävs.

– Var beredd på många ”non-believers”. De flesta är kritiska, vi har det inprogrammerat i oss att vara försiktiga. Du måste hitta pionjärerna, kunder och investerare som tror lika mycket på idén som du, som är villiga att dela risken, säger Niclas Stjernberg.

Det bästa är kundfinansiering, att ta betalt för att ta fram en lösning tillsammans med kunden, resonerar han. Du måste också vara flexibel med din produkt, kunna byta riktning och välja det som passar en större massa.

– Ditt första antagande är nästan alltid fel, så ta reda på så mycket som möjligt så fort som möjligt. Grundkonceptet blir kanske detsamma men räkna med att många detaljer ändrats.

Själva presentationen då? Boardies recept är att chocköppna med lite humor.

– Vi brukar faktiskt inleda med en powerpoint-bild på en stor röv med ett blåmärke. Det brukar bli ganska avslappnad stämning efter det.

Under 2017 ska Boardie anställa säljare för att snabba på arbetet med att göra sitt liftsäte till standard. Och fler vässade produkter i skidvärlden framöver är inte otänkbart.

– Driftchefen på en av anläggningarna kom nyligen fram och räckte över en knapplift till mig. ”Här har ni, gör något åt den här också”.

Fler nyheter från Företagarna