För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Laila Bagge: "Jag är inte rädd för att misslyckas"

Hallå där Laila Bagge, som tillsammans med Glada Hudik-teaterns Pär Johansson, turnerar Sverige runt med Misstagens Mästare 2017.
Publicerad 20 apr 2017
Laila Bagge är inte rädd för att göra misstag.

Du är ett av dragplåstren i årets Misstagens mästareturnén. Hur ser du på misstag?

– I tv-branschen får du räkna med att misslyckas ofta, till exempel när du ska göra ett nytt program som inte är beprövat.Det är bara att ta nya tag. Jag prövar mig fram och jag är inte rädd för att misslyckas, det har jag aldrig varit.

Hur väljer du vad du ska satsa på?

– Jag gör allt som jag tycker är kul. Jag driver mitt smyckesföretag Rock by Sweden, ett tag designade jag även kläder och nu har jag precis investerat i ett Göteborgsbaserat ekologiskt kosmetik- och hudvårdsmärke som drivs av mor och dotter. Det är något som jag inte gett mig in i tidigare, men det är fruktansvärt intressant. Och så designar jag en soffa som kommer i vår.

Vad har du gjort för misstag som entreprenör?

– Klädföretaget. Det var svårare än jag trodde. Kläder kan sitta så olika, du kan inte räkna med att en modell funkar överlag. Smycken är så mycket enklare på det viset, folk har liksom en hals och två armar.

Finns det smarta sätt att misslyckas på?

– Det viktigaste är att dra i handbromsen innan det går riktigt fel, innan du står inför en konkurs. Bestäm dig i förväg vad du är beredd att satsa – ”exakt så här mycket pengar, inte en krona mer”. Efter den gränsen lägger du ner och slickar dina sår. Och kommer igen.

Vilka är dina bästa tips till andra företagare?

– Fråga folk som vet mer än du om en viss bransch, för att slippa gå på nitar. Jag ser alltid till att kontakta någon och fråga efter fallgropar när jag ger mig in i något nytt. Dessutom: Fundera på hur din produkt är annorlunda? Gör du samma sak som andra är det svårt att synas. Det räcker med en liten grej, som rätt paketering. Kan du knäcka den nöten har du kommit långt.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna