För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Ida slåss för sin identitet

Unikon mot Nikon. David mot Goliat. Ida Karlbom är soloföretagaren som tar strid mot varumärkeslagar och kämpar för rätten till sitt företagsnamn, Unikon, mot det globala storföretaget Nikon.
Publicerad 8 sep 2016

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Ida Karlbom gick från att vara bankanställd till att bli företagare och tillverka regnjackor. Allt började för några år sedan. Ida stod en regnig dag och väntade på tunnelbanan i Stockholm och insåg att hon inte var rätt klädd för den svenska nederbörden. In på stationen kom en kvinna som hade koll på att Sverige har nederbörd i stort sett var tredje dag (hon hade alltså regnjacka på sig), och Ida frågade sig själv varför hon själv inte hade tänkt på det.


– Svaret var rakt framför mig, hon hade på sig en brandgul regnjacka med ganska tråkig passform. Just då arbetade jag på en stor bankkoncern och tänkte att en sådan regnjacka fungerar inte alls till det jag har på mig, det måste finnas något snyggare som passar till en businessoutfit, säger Ida Karlbom.

Ida började titta sig omkring och försökte hitta den typ av regnjackor som hon själv skulle vilja ha på sig på väg till jobbet. Men letandet var resultatlöst och hon insåg att det fanns en affärsmöjlighet.

– Jag ville komma ifrån den där typen av funktioner i regnjacka som gör att den passar i skogen. Jag vill ha en regnjacka som passar när man går fram och tillbaka till tunnelbanan eller cyklar till jobbet.

Hur tog du första steget?

– Ja, det första jag gjorde var att ta reda på hur jag ville att den här jackan skulle se ut. Jag har en favoritmodell av jacka som jag tycker passar en mängd olika kvinnor, det har en A-form vilket passar bra när det regnar. Formen gör att det inte är så himla känsligt med storlekar, den ska vara rymlig och du ska kunna ha en tröja under, du kan till och med ha en sommarjacka under utan problem.

– Eftersom jag inte själv kan sy anlitade jag Gerd på Gärdet i Stockholm, som hjälpte mig med att ta fram en första prototyp. Alla i min omgivning blev positivt överraskade av prototypen och tyckte att den blev riktigt snygg. Vid det tillfället var Ida fortfarande anställd av banken, så allt fick göras på ledig tid under kvällar och helger. Därför tog det ett tag innan produktionen kom i gång på allvar. Först fick Ida leta upp en bra klädproducent i Europa som kunde sy enligt hennes krav. För att få hjälp med det gick hon till Business Sweden, men där fick hon inte riktigt hjälpen hon ville ha.

– De ställde bara en massa följdfrågor om detaljer, vilket när jag tänker efter är ganska förståeligt. Men jag var lite paranoid och trodde att alla skulle stjäla min briljanta idé, så jag ville inte säga så mycket. Det var kanske lite svårt att hjälpa mig då, så klart. Till slut tröttnade vi nog båda på varandra så jag gick genom Trade Estonia i stället, Estlands egen variant av Business Sweden.

Genom sajten Trade Estonia gick det snabbt att hitta flera bra producenter i Tallinn, en timme med flyg bort från Stockholm, som kunde sy enligt hennes specifikationer.

Ida Karlbom 

”Det är ganska svårt att vara liten i den här världen, speciellt när man kämpar mot Nikon”

Att komma så här långt hade varit en resa, en rolig resa, men när Ida skulle varumärkesskydda namnet, Unikon, stötte hon på problem. Först ansökte hon om namnet Ikon och fick efter nästan fem månader besked från PRV att det skulle bli svårt att få igenom det, alltför många företag hade namnet Ikon redan på ett eller annat sätt.

Då föreslog en vän till Ida och numera styrelseledamot i bolaget, Sofia Kacim, att hon skulle ta Unikon i stället, då fick hon med ordet unik, sina initialer och Ikon i ett och samma namn. Så fick det bli.

– PRV godkände det i maj förra året. Jag fick ett registreringsbevis med vattenstämpel och det kändes som att nu är det bara att trycka på startknappen och börja producera. 

Men?

– Jag uppfattade faktiskt inte den här väldigt, väldigt viktiga klausulen att vilket bolag som helst har möjlighet att invända under tre månader efter godkännandet och kan tycka till om ditt varumärke.

När de tre månaderna nästan hade passerat i augusti förra året fick Ida ett brev hem från Nikons advokater i Sverige med uppmaning om att hon ska dra tillbaka sitt varumärke för att det är för likt deras varumärke, Nikon, annars invänder de till PRV.

– Eftersom jag hade kämpat så länge för att få mitt varumärke, och dessutom tyckte att det var en helt orimlig begäran från deras sida, så sa jag att då får ni göra det, det finns ingen förväxlingsrisk.

Nikon invände till PRV, som då startade ytterligare en process där Ida Karlbom fick yttra sig. Efter sex månader svängde PRV 180 grader och upphävde Idas varumärke i februari.

– Det var en kalldusch. PRV ändrade sig och ansåg att det finns en förväxlingsrisk med hänvisning till att det är fonetiskt och visuellt lika. Men det handlar inte om fonetik i ordets rätta bemärkelse för fonetiskt är Unikon och Nikon inte alls lika. Utan det handlar om gamla varumärkesstrukturer, det är en otroligt omodern lagstiftning, som skapar hinder för alla små bolag som vill vara innovativa. Det är ganska svårt att vara liten i den här världen, speciellt när man kämpar mot Nikon, som har hur mycket resurser som helst.

”Lagstiftningen är otroligt omodern”

Vad händer nu?

– Jag har överklagat det beslutet till Patentbesvärsrätten, och där står vi nu.

Du har lagt ner mycket energi på det här, har du inte känt någon gång att jag bara byter namn?

– Problemet är att det inte bara är att byta, för då måste jag gå igenom samma process en gång till. Det är jättesvårt att hitta ett namn som inte angränsar till något över huvud taget. Skulle jag byta skulle det ta minst fem månader innan PRV eller den europeiska motsvarigheten ens skulle börja titta på det, och sedan skulle det ta ytterligare några månader innan det blev klart. Den undersökning de gör har ju ingen betydelse, för vem som helst kan ju invända inom tre månader.

Ida Karlbom har sedan Dagens Industri skrev om Nikons agerande stött på ett antal andra entreprenörer som upplevt samma problem. 

– Det är dumt att många stora koncerner blockerar små företag helt i onödan. Det finns till exempel företag inom teknologibranschen som heter Unikon, men de har inga problem med att min regnjacka heter det, för vi är i helt olika branscher.

Om fem år, var är du då?

– Egentligen skulle jag vilja stå på DI:s Gasellgala som förstapristagare, men jag har behövt revidera den planen. Innan jag är ur den här varumärkesstriden kan jag inte satsa 100 procent. Så inom fem år har jag expanderat det här till ett antal olika modeller och har både dam-, herr- och barnjackor. Men jag kommer nog alltid att hålla mig till rainwearsegmentet.

Kommer du att utöka och kanske sälja ett paraply med?

– Tittar du på etiketten på regnjackan så har jag i samband med skötselråden en överstruken paraplysymbol. Jag avråder från paraply, för du behöver inte det med min regnjacka, säger Ida och skrattar. Paraplyägare är min målgrupp, de tycker inte att det finns tillräckligt snygga regnjackor så de går runt med paraply i stället.

Är världen nästa anhalt?

– Jag hade hoppats på Storbritannien, men när de nu har valt att lämna EU så får vi väl se hur det blir. Men jag har egentligen inte tänkt länder utan jag tänker snarare på att expandera till städer som London, New York, Paris och Berlin.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna