För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Entreprenör med växande revir

När allt fler veterinärer säljer sina mottagningar till riskkapitalbolag väljer Marjaana Alaviuhkola att gå sin egen väg
Publicerad 3 nov 2016

Läs även: Årets Företagare firar 10 år - så gick det sen

Läs även: Årets Unga Företagare bakar fram rekordvinst

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna 

”Det viktiga är att det inte blir en enda dominerande aktör”

Verksamheten startade i Falkenberg, men i dag finns veterinärfilialer i Åsa, Vaggeryd, Ljungby, Karlstad, Halmstad och Kungsbacka.

Vad har utmärkelsen Årets Företagare i Sverige betytt för dig?

– Framför allt fick jag mycket publicitet bortom det veterinära planet. Tidigare hade allt fokus legat på min profession, nu fick jag uppmärksamhet även som företagare vilket var väldigt positivt.

Om du skulle starta en ny verksamhet idag, vad skulle du satsa på?

– För mig har företagandet kommit i kölvattnet av att jag vill jobba som veterinär, och att göra det bra och på mitt eget sätt. Jag är inte entreprenör på ett sådant sätt att jag vill starta en annan verksamhet, utan fokuserar på att utveckla den jag har.

Stora aktörer med riskkapital i ryggen har blivit allt mer dominanta inom veterinärbranschen. Hur kan små företag stå sig i konkurrensen?

– Det gäller att tro på sig själv, och fortsätta göra ett bra jobb i vetskapen om att vi kan detta bäst. Mångfald bland dem som erbjuder djursjukvård alltid är bra. Det viktiga är att det inte blir en enda dominerande aktör, som köper in sig på så stora delar av marknaden att det blir en monopolsituation och valfriheten försvinner. För djurägarna får det inte heller finnas några tvivel om att veterinären är en expert som de kan lita på, och att veterinären är deras bästa rådgivare. Det får inte finnas minsta misstanke och tvivel om att fokus ligger på att sälja tjänster och inte på djurens bästa; det skulle skada hela branschen.

Fler nyheter från Företagarna