För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vinnarna i Almedalen

Det är inte partiledarna i som är de stora vinnarna i Almedalen. Företagaren har träffat entreprenörerna som gör sina livs affärer under politikerveckan i Visby.
Publicerad 16 jun 2016

Tältgenereralen

Daniel Hjorter, Rent a Tent på Gotland
Utmaning: Tredubblar bemanningen för att lösa den akuta tältbristen under Almedalsveckan. Arrangemanget står för 20 procent av årsomsättningen.
Lösning: Under Almedalsveckan jobbar tio personer med att riva och resa tält – mot de vanliga tre.
Årets trend: Tält som är 5x5 meter är det som gäller i år. Till Almedalsveckan i år har Daniel börjat samarbeta med en annan lokal firma, Halldins. Tillsammans har de tagit hem ett rejält stort arrangemang: två enorma tält på 180 kvadratmeter vardera.

Nina Persson

Superfixaren
Nina Persson, Evenemangsbyrån GoGotland

”Häromåret fick vi i uppdrag att ta fram en gammal lastbil där det skulle hållas tal på flaket”

Utmaning: Kunden ska aldrig märka vilken aktivitet som pågår bakom kulisserna. Under Almedalsveckan har goGotland ett 40-tal projekt i gång, fördelade på 15 olika ställen. Logistik, tätt samarbete med Gotlands Museum och nätverkande är hemliga vapen för att få allt att flyta.
Lösning: Företaget har 7 anställda i vanliga fall, under Almedalsveckan ett 30-tal.
Årets trend: Kunderna tänker mer och mer på miljön, de vill dricka kranvatten och äta lite och närproducerat i stället för ett överflöd.

Krogprofilerna

Krogprofilerna
Christopher Johnsson och Johanna Dahlbom, Joda Bar
Utmaning: Kön ringlar sig ut på gatan när det är matdags, och alla ytor är uthyrda långt i förväg på Joda Bar i Visby. Veckan är lika viktig som den är intensiv för verksamheten.
Lösning: Rutinerna är satta sedan många år, i köket finns en pärm med ett körschema som alla anställda har i ryggmärgen. Mycket tid går åt till att sätta detaljerna. För när startskottet väl har gått finns det inte tid till att diskutera. Då är det bara att köra.
Årets trend: Numera är närodlat och ekologiskt i det närmaste ett måste på bufféborden. Fler och fler kunder vill minska på köttet och bjuda på mer raw food vid minglet.

Problemlösaren

Problemlösaren
Robin Malmqvist, IVisby Tryckeri AB
Utmaning: Omfattande förberedelser krävs inför Almedalsveckan. Det är mycket som ska tryckas dagligen och material tar slut.
Lösning: Kör dygnet runt. Alla medarbetare är införstådda med att veckan betyder mycket och ingen tar ut semester. 6–7 procent av årsomsättningen kommer från Almedalsveckan.
Årets trend: Det gäller att synas, och de som medverkar i Almedalsveckan blir alltmer kreativa. Lägg därtill att många vill ha ständigt uppdaterat material.

Ljudproffset

Ljudproffset
Stefan Ohlsson, Ljud-, Ljus- och Bildfirman PA-Kompaniet
Utmaning: 800 mickar som inte får störa varandra, 100 mejl och 200 telefonsamtal om dagen. Lägg till nära 500 kunder och en personalstyrka som tjugudubblas.
Lösning: Under Almedalsveckan utökas personalstyrkan från 5 till 96 personer. Och veckan är viktig: hälften av årsomsättningen tickar in under dessa dagar. 
Årets trend: Fler och fler vill interagera med sin publik i realtid och mentometrar blir allt populärare.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna