För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Social business rör om i förorten

Felicia Margineanu tröttnade på bilden av den krisande förorten. Günther Mårder åkte till Sollentuna och fick en privatlektion i hur socialt entreprenörskap kan revolutionera.
Publicerad 13 jun 2016

Läs även: 103 unga idéer: Stor lista med Sveriges mest lovande unga entreprenörer

Tänk dig. Det är en varm sommardag, solen strålar och bränner din hud så där skönt som bara en svensk sommarsol kan göra. Längre bort ser du en lekplats, där leker det ett flertal barn med varandra. De skrattar och tjoar. Några föräldrar står och pratar med varandra och andra tittar ner i sina mobiltelefoner.


Var är du någonstans? På Gotland? Vid ett sommarställe i Skåne? Ute på landet? Nej, du är i Husby, en förort norr om Stockholm, där tusentals människor bor, arbetar och driver företag. Och om du tänker efter igen, visst är det inte så en svensk förort brukar beskrivas, med skrattande barn och blommande grönska? Det tyckte inte Felicia Margineanu heller, hon tröttnade på att bilden av förorten i Sverige som media publicerade alltid föreställde samma ensidiga ingredienser. Brinnande bilar. Poliser. Kriminella. Och killar. Bara män och killar.

Ingenstans mer än vid några få tillfällen var det en tjej som verkade fastna på bilderna eller som intervjuades av media. Felicia Margineanu, som nu driver företaget OhSnap! Sweden, ville visa hur verkligheten såg ut, att förorten var full av kvinnor och unga tjejer som var driftiga, som ville något och som naturligtvis också skulle få ta plats och synas.

– Nästan alla bilder i media och på Googles bildsökning visade bilbränder, polisbilar, kalla och grå betongbyggnader och det fanns inga tjejer på bilderna, bara killar. Det slog mig när jag tittade på bilderna att, herregud, är det här medias bild av förorten? Media har ett stort ansvar för den bild som målas upp av ett samhälle och så visar de upp förorten på det här sättet, säger Felicia Margineanu.

Arg och besluten att förändra situationen startade hon kampanjen #förortenimedia. Där ville hon visa omvärlden att det finns en annan verklighet i förorten, en bild som inte alls ser ut som den som media visade upp.

– Vi var tio stycken som tog våra kameror och åkte ut till Stockholms förorter och bara fotograferade vad som hände där och då. Då fick vi bilder som visade barn som lekte, kulturmöten mellan människor och fantastiska naturområden som du inte får se i media.

”De som inte får rösta kan ändå göra sin röst hörd”

Bilderna laddades upp på Instagram och andra uppmanades att också lägga upp bilder från sina förorter. På bara en månad strömmade det in 600 bilder från hela landet, bilder som visade en annan, mer sann verklighet. Det gav dem en plattform som de använde i Almedalen det året. De tryckte upp bilderna som vykort och gick runt och frågade folk, var tror du att bilden är tagen någonstans?

– Ah, det ser ut som skärgården, var det vissa som sa. Men nej, bilden är tagen i Husby. Utifrån det blev det jättebra diskussioner om problematiken kring att inte visa hela verkligheten.

10 000 ➔ Så många lyckades Felicia samla på Sergels torg.

Vi backar bandet. Året är 2010, Felicia är 17 år och tycker att rasismen och främlingsfientligheten har brett ut sig, människor känner oro och rädsla. Hon skriver ett Facebookinlägg och uppmanar folk att komma till Sergels torg och protestera. Några dagar senare är det dags för protesten. Det som hon trodde skulle samla en handfull människor visade sig bli något mycket större.

Günther och Felicia

10 000 människor står på Plattan och vädrar sitt missnöje med vilken riktning samhället verkar ta. Där och då insåg hon kraften i sociala medier. Att hon som ung tjej kan påverka så mycket att tusentals människor dyker upp på ett protestmöte.

– Vi lever i ett informationssamhälle, nej, ett interaktionssamhälle, där möjligheten att interagera aldrig har varit större. Möjligheten att påverka har också delegerats ner till alla om vi bara tar den möjligheten.

Nu, sex år senare, är hon alltså företagare och inspiratör som med stort hjärta brinner för att stärka unga tjejer och lyfta upp sociala mediers möjligheter i en kaosartad värld. I OhSnap! Sweden utbildar hon unga tjejer från förorten, som trots att de inte kan rösta, i att de ändå kan göra sin röst hörd och att påverka samhället med kameran som verktyg. Hon föreläser också på skolor om sociala medier, hjälper företag att skapa strategier för sociala medier och driver en fotoagentur där hon hjälper talangfulla fotointresserade tjejer att starta företag, få kunder och stå på egna ben och tjäna egna pengar.

– I föreläsningarna försöker jag visa på fördelarna, som till exempel kreativiteten, entreprenörskapet, nätverkande och identitetsskapande som finns på nätet. Alltför ofta när media skriver om vad som sker på nätet handlar det om det negativa, nätmobbningen och näthatet, som inte alls ska underskattas, men jag saknar det positiva.

Nu står OhSnap! Sweden inför nya spännande utmaningar. Sedan några veckor är det två professionella mötesbokare som bokar in Felicias föreläsningar, vilket redan har gett resultat, hela hösten är nästan fullbokad. Hon har dessutom ombildat företaget till ett aktiebolag och plockat in andra erfarenheter som ska stärka bolaget.

– Jag driver OhSnap! Sweden med Anna Berggren nu. Hon har varit vd för Fotografiska och vice vd för MTG, hon är en tung person att ha med och hon har andra erfarenheter som inte jag har. Vi håller på att ta fram ett paket där företag kan gå in som partner upp till ett år där vi håller utbildningen för våra tjejer i deras lokaler. Man kan säga att det blir ett slags CSR-arbete för företagen. Vi har också expanderat till Göteborg och ska driva utbildningar där till vintern.

Efter Göteborg står Afrika på tur. Snart åker Felicia till Uganda och Kenya för att starta upp Oh Snap! även där och det är Felicias mål att tjejer från hela världen ska kunna mötas via bilder och göra utställningar tillsammans.

– De har visat ett stort intresse i Kenya. Tänk att kunna sätta kameror i händerna på tjejer i Kenya, dels får vi från Sverige perspektiv hur det är att vara ung tjej i Kenya i dag, visa vad som händer i deras liv, vilka tankar och känslor de har, dels kan de få se hur vi har det här i Sverige.

Men du har inte valt det mest lukrativa spåret och egenföretagare får slita hårt, hur ser framtiden ut?

– Haha, nej, jag vet. Men jag drömmer om att ha familj och tänker att om jag jobbar hårt nu kan jag ta det lite lugnare senare.

Men tror du att du bara kan sitta och inte göra någonting när du har fått barn?

– Jag kommer att fortsätta hitta på nya projekt och sysselsätta mig. Just nu har jag börjat skriva på en barnbok till exempel, säger Felicia Margineanu.

Fler nyheter från Företagarna