För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Gnosjöandan på export

Stefan och Linda Falkboman ser till att småländsk klurighet tar plats i skolan – både i Sverige och utomlands. Günther Mårder reste till Gnosjö för en lektion i företagande.
Publicerad 8 dec 2016

Läs även: Succé för Företagarnas Unga Nätverk

Läs även: Så släpper du lös på Youtube

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

På en vacker familjegård i småföretagarvaggan Gnosjö bor och driver Stefan och Linda Falkboman UngDrive, ett koncept för att inspirera och lära skolungdomar att bli entreprenörer. Företagandet sitter i väggarna – Stefans pappas mormor och morfar bodde här från början och gården har sedan gått i arv, precis som entreprenörskapet.


– Jag är uppväxt med företagande och började redan som 13-åring att göra konsultjobb inom webb, och har alltid haft bra folk runtomkring mig som har stöttat mig, framförallt min pappa, säger Stefan.

Linda kommer också från en företagarfamilj, men hade från början en inte helt positiv syn på livet som företagare.

– Jag såg baksidorna med att driva företag, det var mycket jobb och lite semester. Mina föräldrar hade högsäsong på sommaren och vi kunde aldrig åka iväg någonstans. Så jag var inställd på att inte bli företagare, säger hon.

Under gymnasietiden deltog båda i Ung Företagsamhet (UF), Linda två gånger till och med, och de kom på att ungdomar borde få prova på entreprenörskap tidigare än i gymnasieåldern.

– Vi tänkte att yngre skolelever också skulle få uppleva glädjen med entreprenörskap. Så vi startade UngDrive med tre andra kollegor där vi ville mobilisera de bästa förebilderna. Vi känner att det är viktigt med bra förebilder. Ungdomarna som vi utbildar kommer att vara framtidens arbetsgivare så det är viktigt att de får med sig rätt värderingar från början, säger Linda.

Linda och Stefans företag står på tre ben: UngDrive som ska mobilisera unga företagare runt hela landet, det årliga SM-eventet UngDrive Master i Gnosjö och – sist men inte minst – Young Drive-konceptet som utbildar ungdomar ute i världen.

– Det har blivit en ketchupeffekt. Första året drev vi UngDrive i en kommun, året efter var det åtta kommuner och sedan dess har vi i stort sett fördubblat antalet varje år. Vi tänker ha 50 kommuner till nästa år, men det är nog lågt räknat, det blir säkert fler, säger Linda entusiastiskt.

– Från dag ett har vi haft lite storhetsvansinne när vi tänkte att det här behövs i alla kommuner, att alla ungdomar ska få den här chansen. Det har varit vår drivkraft, säger Stefan.

Stefan och Linda försöker få ungdomarna att förstå att stort börjar med smått. Du kanske inte ska jobba med gräsklippning hela livet men uppgiften lär dig hur det är att ha kunder, hur du säljer, marknadsför och omvandlar dina idéer till konkret arbete.

– Du måste våga ha en större dröm även om det du gör nu inte är din stora dröm – men det är ett steg på vägen, säger Linda.

”Ungdomarna som vi utbildar kommer att vara framtidens arbetsgivare”

Efter att de tre kollegorna fasat ut sitt engagemang i Ung Drive är det bara Stefan och Linda kvar. Till en början skötte de allt själva men nu har verksamheten vuxit så mycket att de har behövt ta in nya entreprenörer, coacher, som är ute i kommunerna och möter ungdomarna.

– Det som är unikt med oss är att alla coacher ska vara företagare, anledningen till det är att alla ska vara förebilder. Vi vill få upp intresset för företagande – det ska vara ett bra karriärval parallellt som du utvecklas som människa. Det kan handla om att få ungdomarna att våga ringa det där samtalet som kanske gör dem knäsvaga, och då är det viktigt att personen som instruerar dem själv har ringt det samtalet en gång i tiden. Det fungerar inte att en lärare i skolan gör det, de kan stå och säga exakt rätt sak men på fel sätt, säger Linda.

Att Stefan och Linda brinner för att väcka entreprenörslusten i ungdomar lyser igenom, både i sättet de beskriver och driver sitt företag. När de 2011 bildade aktiebolag valde de att göra det i form av ett SVB, det vill säga ett aktiebolag med vinstutdelningsbegränsning, där företagets vinst huvudsakligen stannar kvar i företaget.

– Hittills har all vinst gått tillbaka till verksamheten, det blir som en ideell förening men med alla fördelarna av att ha ett aktiebolag. Tanken är inte att bygga upp något som vi säljer utan något som påverkar. Det kändes naturligt att det blev ett SVB, säger Stefan.

Hur hamnade ni i Afrika och startade Young Drive?

– Vi hade några coacher från Handelshögskolan i Stockholm som skulle åka till Botswana. De skulle arbeta med andra projekt men de älskade Ung Drive så mycket att de ville prova det på plats i Afrika. De trodde att Young Drive skulle behöva anpassas efter lokala förutsättningar men upptäckte att det räckte med att översätta det till engelska, säger Stefan.

Erfarenheterna från Botswana visade att Stefan och Linda kunde etablera konceptet på andra ställen i världen utan några större problem.

Första åren hjälpte Sida till att finansiera programmet. De upptäckte också att Young Drive kunde komplettera verksamheten hos andra organisationer.

– Plan International hörde av sig och undrade om vi kunde driva utbildningen med 6 000 ungdomar i Afrika. Det var fler än vad vi hade gjort i Sverige, säger Linda. När vi kom in drev runt 43 procent av ungdomarna företag, efter steg ett av utbildningen drev 75 procent företag. Och efter steg två driver 99 procent ett företag och har anställt i genomsnitt en och en halv person utöver sig själv.

Även om Stefan och Linda både arbetar och bor tillsammans vet de att livet som småföretagare kan vara ensamt. De rekommenderar därför andra, ung som gammal, att nyttja de företagarnätverk som finns runtom i landet.

– Vi vet hur häftigt det är att träffa andra personer som tänker på samma sätt som du själv och hur det ger ringar på vattnet. Det kan vara ensamt ibland och då blir alla som du träffar i sådana sammanhang dina kollegor, säger Linda.

Fler nyheter från Företagarna