headphones newspaper video-player

Kung Eko - på besök hos Kung Markatta

Vi handlar grönt som aldrig förr. Försäljningen av ekomat har ökat med 40 procent två år i rad i Sverige. Och i år puttar vi ner Danmark från ekomat-tronen. Boomen märks hos Kung Markatta i Örebro som snart växt ur sitt sprillans nya lager.
”Konsulten räknade med att vi skulle klara oss med det här utrymmet i åtta år men det gick bara några månader och så var vi trångbodda igen”

Läs även: Stor guide: Hållbarhet blir business.

I fjol ökade den svenska försäljningen av ekomat snabbast i världen – med hela 40 procent, precis som året dessförinnan. Vi handlar nu mest ekomat i världen, jämte danskarna. Siffrorna återspeglas hos ekomatföretaget Kung Markatta, vars omsättning ökat med över 30 procent två år i rad.

För ett och ett halvt år sedan flyttade lagret – där ett 50-tal olika produkter tas emot, packas om och går iväg till butiker – till en ny, större byggnad i Hjälmarsberg, några minuter utanför centrala Örebro.

– Konsulten räknade med att vi skulle klara oss med det här utrymmet i åtta år men det gick bara några månader och så var vi trångbodda igen, berättar Lennart Olsson, grundare av Kung Markatta och som i dag sköter inköp till företaget.

Han startade företaget 1983, efter att han själv motvilligt provat nya matvanor för att få bukt med trötthet, stelhet och eksem.

– Jag är uppvuxen på kött och potatis. Om jag skulle äta en tomat så var det med socker på. Du förstår. Min kompis gav mig en bok som jag retade mig på, med konstiga påståenden om hälsa och mat. Men till slut provade jag att följa kostråden och efter tre månader mådde jag så mycket bättre.

Det blev startskottet för matlagningskurser där deltagarna köpte slut på Lennart Olssons inhandlade, hälsosamma livsmedel. Importen växte och företagsidén tog form.

– Jag åkte runt i en folkabuss, en ganska rasslig sak utan värme, och sålde ekomat till hälsokostbutiker i Stockholm. Min första kund kikade på varorna medan jag satt vid ett element och skakade. Men det gick vägen. Och fler hälsokostbutiker hakade på.

Vissa av de allra första leverantörerna finns kvar än i dag, berättar Lennart Olsson.

- Vi har över 30 års historia tillsammans, vi kan lita på och hjälpa varandra. Numera står hälsokostbutiker för en liten del av försäljningen, medan det är dagligvarubranschen som står för 85 procent av beställningarna.

Ett sort kliv i företagets utveckling togs när Hemköps vice vd 1994 bad Kung Markatta att bli företagets ekologiska grossist. I ett svep fick de 130 nya butiker att leverera till runtom i landet. Idag finns drygt 200 ekologiska produkter under varumärket Kung Markatta, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Företaget distribuerar även flera andra varumärken, som Yogi Tea och Alpro.

Förutom en snabb tillväxt i omsättningen de senaste åren har Lennart Olsson fått fler kvitton på framgång. Kung Markatta korades till Årets företag i Örebro 2015 av Företagarna, samtidigt som de utnämndes till Årets leverantör på Dagligvarugalan 2015 och fick Örebro kommuns miljöpris.

Vid sidan av den ökande vurmen för ekomat hoppas Lennart Olsson på att Fairtrade-fokuset ökar hos konsumenterna framöver.

– Maten ska naturligtvis vara ekologisk och fri från onödiga tillsatser, men det finns fler krav att ställa. Det ska också vara schysta arbetsvillkor i produktionsledet.

Kung Markatta

På det cirka 5 600 kvadratmeter stora lagret i Hjälmarsberg, Örebro, är det högtryck. Eva-Lena Kling och Ingrid Eriksson övervakar maskinen som packar om jasminris i mindre säckar, innan det transporteras vidare och bland annat blir lunch för skolelever. Ett myller av truckar rör sig effektivt runt i lagret, här med Frida Matthiesen vid spakarna.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD