För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guide: Hållbarhet blir business

Det där lite luddiga ordet: hållbarhet. Att det är bra för affärerna har de flesta snappat upp. Men hur gör du egentligen för att jobba hållbart i ditt företag? Här finns idéerna och verktygen.
Publicerad 14 apr 2016

Läs även om vårt möte med Kung Markatta.

Emilia Lindmark, vd för E&E Glasses, säljer komposterbara bågar döpta efter platser och växter i Norrland, exempelvis daggkåpan.

”Att det blev glasögon är mest en slump”

Det var under en skotertur på fjället vid Ammarnäs, i Sorsele kommun, som ekonomistudenternas idé tog form – att skapa en ekologisk glasögonkollektion, inspirerad av fjällvärlden. I dag säljer E&E Glasses sina komposterbara bågar över hela Sverige och runtom i Norden, döpta efter platser och växter i Norrland – och med färgnamn som ”bark, lingon, lodjur och is”.

– Vi hade en vision om att göra något gott, via en affärsidé. Att det blev glasögon är mest en slump, berättar vd Emilia Lindmark som i dag är gift med företagets andra grundare och kreativa chef, Erik Lindmark.

Efter studierna på Handelshögskolan i Umeå började arbetet med att hitta ett sätt att slippa använda så kallade ftalater, som normalt används för att tillverka glasögonbågar. Ett ämne som är förbjudet i till exempel leksaker och nappflaskor.

– Det tog några år men med hjälp av vår fabrik i Italien löste vi problemet. Det är lätt som nytt företag att inte våga dela med sig av sin idé, men om man är öppen kan man också hitta lösningar, resonerar Emilia Lindmark.

Hon påpekar att glasögonbranschen har varit sig lik i många år. Det hindrar henne inte från att spana på allt från trä som råvara för bågarna till 3D-utskrifter för att få så lite spillmaterial som möjligt. Två möjligheter som inte alls är så långt borta, enligt Emilia Lindmark.

Och fortfarande åker duon till Ammarnäs när det är dags att designa nya kollektioner.

– Den naturen är så viktig för oss, vi vill göra allt för att ha den kvar. Vårt företag finns förhoppningsvis kvar länge, kanske blir det ett familjeföretag. Det driver oss att hitta förbättringar och ta fler steg.

E&E Glasses är i gott sällskap. Nio av tio småföretagare vill jobba hållbart, enligt Företagarnas undersökning (se faktaruta). Drygt hälften är redan i gång, med insikter om att miljötänk och socialt engagemang dessutom är ett sätt att bräda konkurrenter – vid sidan av att bidra till miljön eller samhället i stort. Samtidigt efterlyser många lite hjälp på traven.

– Att jobba med hållbarhet ses ofta som något ganska dyrt eller krångligt. Och ofta känns det så stort och överväldigande att man kanske inte gör något alls, säger Hanna Cederqvist, projektledareför Företagarnas satsning på råd och stöd kring hållbarhetsarbete.

I mars lanserades ett knippe digitala verktyg, alltifrån ett test där den som vill kan se hur hållbart det egna företaget är i dag, till en 7-stegsguide för att komma i gång.

– Det viktigaste för ett litet företag är att utgå ifrån sina egna intressen, resurser och förhållanden. Vad är viktigt för just ditt företag och dina kunder? Börja där, säger Hanna Cederqvist.

Fyra företagare med hållbart tänk:

Velsophy

Velosophy

Om Företaget: Cykelföretag som startade i februari i år och som just introducerat sina färgglada cyklar i Paris. Grundare och vd är Jimmy Östholm som även driver ett cykelkafé i Stockholm. För varje cykel som säljs donerar Velosophy en cykel till en flicka i Ghana så att hon kan gå i skolan.

Jobbar hållbart? ”Varför ett cykelföretag till? Vad motiverar det? För mig blev svaret en-för-en-löftet. Vi har ett treårigt avtal med Unicef, där även hela vår produktionskedja granskats så att tillverkningen sker på ett schyst sätt. Donationscyklarna görs i Ghana för att stötta det lokala näringslivet, däribland ett företag som gör cyklar i bambu. Vi har också ett projekt i Rumänien, där cykelkorgar och flak tillverkas av rotting."

Utmaning: ”Vi visste vad vill ville göra, med en-för-enlöftet och vår affärsmodell. Sen fick vi räkna bakåt, till ett pris. Det har krävt smärtsamma eftergifter. Vi har till exempel inte råd att nå konsumenter via återförsäljare. I stället har vi showrooms och säljer via nätet, det är denvägen vi får gå.”

Tips: ”Drar man i gång verksamhet 2016 utan ett hållbarhetstänk, då tycker jag inte att man gjort sin läxa. Ta dig tid, och ge dig inte, innan du hittat ett sätt att väva in hållbarhet i din grundbusiness. Funderar du på samarbeten? Jag blev både glad och förvånad när Unicef tände på alla cylindrar när jag kontaktade dem. De såg att jag menade det jag sa, att det bottnade i ett genuint, långsiktigt engagemang.”

Gröna saxen

Gröna Saxen


Om företaget: Företagets grundare Fatma Tuncer har jobbat som hållbarhetskonsult och drivit eget sedan 2012, först som inhyrd frisör på en ekosalong och sedan två år driver hon en egen salong, inriktad på ekologisk hårvård.

Jobbar hållbart? ”Efter tre år som frisör utvecklade jag en allergi och kunde inte jobba vidare. Det är mycket tunga kemikalier i en frisörs vardag. På salongen i dag har jag ett helhetstänk och använder växt- och örtfärger samt naturliga och ekologiska hårvårdsprodukter. Jag har kranhuvuden som drar hälften så mycket vatten. Rengöringsmedel och kontorsmaterial är miljömärkta, medan fikat är ekocertifierat och Fairtrade."

Utamning: ”Min salong är från 40-talet och har belysning från 70-talet. Det tar tid och kostar en hel del att byta den. Det finns varken utbildningar för ekofrisörer eller några miljömärkningar för hårvårdsprodukter. Det krävs mycket research, att läsa innehållsförteckningar och rapporter, för att göra bra val. Målet är att ta in två frisörer i salongen så att jag kan fokusera på att utveckla hållbarhetstänket.”

Tips: ”Bygg ett nätverk med andra i din bransch som vill jobba hållbart och dra nytta av varandras stöd och tips. Det är tufft att gå först ibland. Men det är värt det. Jag har till exempel inte marknadsfört mig alls de här två åren. Kunderna hittar hit ändå.”

Wekudata

Wekudata

Om företaget:
It-konsultföretag, baserat i Laholm, som grundats för 21 år sedan av Artur Potocki, vd. Belönades 2014 med Laholm kommuns miljöpris för sitt hållbarhetsarbete och för att vara ett fossilbränslefritt och energieffektivt företag. ”Det började på en surströmmingsskiva. Vi var ett gäng som lovade att cykla Vätternrundan. Det väckte både ett tränings- och miljöintresse hos mig.”

Jobbar hållbart? ”Vi har bytt ut företagets sju dieselbilar mot elbilar, varav en Tesla. Leasingavgiften är aningen högre men vi betalar bara 150 kronor per bil varje månad för elen, jämfört med 1 000 kronor per månad för dieseln till varje bil. Och förmånsvärdet är lägre. En kall vinter för några år sen fick vi dessutom en elräkning på 42 000 kronor för en månad. Efter det tilläggsisolerade vi och installerade solpaneler på hela taket.”

Utmaning: ”Efter ett tag är det svårare att komma på idéer för att bli mer hållbara. Vi har det som en stående punkt på fredagsmöten. Vi har slängt ut de flesta kemikalier när det gäller städningen, vi har automatisk belysning och vi har skaffat eldrivna robotgräsklippare i stället för bensindrivna stora åkklippare. Nu börjar förslagen bli lite galna.”

Tips: ”Det är inte så svårt egentligen. Du behöver inte komma på allt själv. Tar du upp ämnet så börjar folk fundera och spåna. Du kan även ta hjälp gratis av energirådgivare. Börja med en sådan enkel sak. Det lönar sig på flera sätt. Vi har fått uppmärksamhet i branschmedia och lokalpress och vi har kunder som gått över till oss på grund av vårt miljöarbete.”

E&E GLASSES

EEglasses


Om företaget: Umeåbaserat företag som gör moderiktiga, komposterbara glasögon och solglasögon. Vd Emilia Lindmark grundade företaget 2010 tillsammans med maken Erik Lindmark. I dag har de sju anställda och har även öppnat kontor i Stockholm. 

Jobbar hållbart? ”Vi använder en extra lång härdningsprocess, vilket gör att glasögonbågarna kan tillverkas utan så kallade ftalater som annars är det som gör materialet starkt och böjligt. Det var vår fabrik i Italien som till slut kom på lösningen. Vi har även gått ihop med andra glasögonleverantörer och optiker för att, via projektet Glasses for refugees, hjälpa människor som flytt till Sverige.”

Utmaning: ”Vi har fortfarande inte löst biten med bågarnas skruvar och vi tittar på transportbiten till butiker, hur den kan bli bättre. På sikt vill vi också producera bågarna i Umeå, med samma kvalitet som i Italien. Ibland kan återförsäljare bli lite skrämda av att våra kollektioner är ekologiska, eftersom det väcker frågor kring vad alla andra bågar består av. Modebutikerna nappade först, när optikerna tvekade. Sedan lossnade det.”

Tips: ”Ta hjälp av tillverkare och andra leverantörer för att hitta nya, smarta lösningar. Och: Kan du samarbeta med högskolor/universitet nära dig? Där finns ofta en otrolig kunskap och färsk forskning du kan dra nytta av. Vi jobbar också med andra företag i Umeå som arbetar hållbart. Stötta varann lokalt.”

Vad tycker småföretagare om hållbarhet?

➔ En undersökning gjord av Företagarna och hållbarhetsbyrån Beyond Intent visar att 86 procent av 1 000 svarande företag tycker att hållbarhetsarbete är viktigt. Men på frågan om de själva jobbar med frågorna är det bara 55 procent som svarar ja. I Tillväxtverkets rapport är samma siffra aningen lägre, 44 procent. Cirka hälften av företagen uppger att deras hållbarhetsarbete ökar kundnöjdhet, gynnar försäljningsarbetet och stärker relationen till medarbetarna.

Fler nyheter från Företagarna