För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Årets företagare 2015

Pär Svärdson är entreprenören bakom succésajterna Adlibris och Apotea. Nu är han också Årets Företagare 2015.
Publicerad 27 okt 2015
”Jag gillar detaljer. Det kan kanske bli lite jobbigt för min omgivning, men du får inte slarva.”

LÄS MER:  Årets Företagare i Sverige

Det blev Pär Svärdson, grundare och vd för e-handelssajten Apotea, som tog hem segern i Årets Företagare 2015. Juryn beskriver Pär Svärdson som en serieentreprenör som har förstått kraften i att använda ny teknik på en gammal bransch. Apoteas omsättning ökar kraftigt år från år och företaget har bidragit till en rejäl minskning av arbetslösheten bland unga i uppländska Heby kommun.

I samband med prisutdelningen i Stockholms stadshus fick han ta emot utmärkelsen av Företagarnas ordförande Monica Lindstedt och partiledaren Anna Kinberg Batra.

– Det är ett fantastiskt erkännande att få det här fina priset inför alla de väldigt duktiga människor som var nominerade till Årets Företagare.

Det är jättekul och hedrande, säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson har dubbla utbildningar, han är både civilingenjör och civilekonom. Men redan efter något år som konsult hos Accenture insåg han att drivkraften fanns någon annanstans. Tillsammans med en kompis började han skriva ner en lista med 100 affärsidéer.

– Vi insåg ganska snart att idéerna var skitdåliga, men övningen satte åtminstone fart på tankeverksamheten för det var inte långt därefter som vi kom på att en bokhandel på nätet skulle kunna vara en intressant idé.

Idén sjösattes 1997 i liten skala under namnet Adlibris. Företaget utvecklades till en av de ledande internetbokhandlarna, kundunderlaget växte och en av de nya kunderna blev Bonniers. De ville inte köpa ett bokpaket – utan hela företaget. Pär Svärdson lämnade Adlibris 2011 och började fundera på nästa e-handelssatsning. Valet föll på Familjeapoteket, en sajt som sålde ett begränsat utbud av apoteksvaror på nätet. Den dåvarande ägaren 6:e AP-fonden sökte efter en ny ägare till bolaget och Pär Svärdson såg potentialen. Han köpte bolaget tillsammans med tidigare kollegor från Adlibris, bytte namn till Apotea, flyttade verksamheten till Morgongåva och blev åter granne med Adlibris.

Pär Svärdson är en av de ledande personligheterna inom svensk e-handel och det märks tydligt att han är noga med detaljerna.

– Om du ska bli framgångsrik inom e-handel krävs det att du har koll och engagerar dig i hela affären. Det är lika viktigt att förstå kundupplevelsen på sajten som den bakomliggande logistiken.

Känsla för detaljerna i kombination med att hela tiden vilja finslipa verksamheten innebär att Pär Svärdson gillar att tillbringa en hel del tid i Apoteas distributionscentral i Morgongåva i stället för på huvudkontoret i Stockholm.

– Det blev två dagar på lagret den här veckan, säger han med ett leende. Jag hittar hela tiden detaljer som går att förbättra. Mitt engagemang kring detaljer kan kanske bli lite jobbigt för min omgivning, men du får inte slarva.

Juryn i Årets Företagare beskriver Pär Svärdson som en serieentreprenör – och det är en beskrivning som verkar vara korrekt. Han har vid sidan av Apotea startat sajten Happy Yachting som säljer utrustning till seglare samt Babyland som erbjuder allt som småbarnsföräldrar behöver.

Fler nyheter från Företagarna