För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Huddinge 2010-2016

Publicerad 21 feb 2016
Läs mer om vinnarna av Årets Företagare i Huddinge åren 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 och 2016.

 

Årets Företagare i Huddinge 2016:

Under Huddinge Enterprize tilldelades Christer Holger, Skapaskolan, priset som Årets Företagare i Huddinge 2016!

Huddinge Enterprize

Huddinge kommun, Arena Huddinge och Företagarna Huddinge bjöd återigen in till mingel, galamiddag och en kväll som galagästerna sent skulle glömma på Södertörns Högskola. Under kvällen hyllades Huddinges näringsliv och framgångsrika personer fick ta emot priser. Därefter fortsatte kvällen i sann galaanda med dans och underhållning.

Motivering

Christer Holger har utifrån egna idéer, men utan tidigare erfarenhet från skolbranschen, byggt ett helt nytt och framgångsrikt skolkoncept. Med tydliga ledord som sampel, motivation och glädje, har han skapat ett hållbart alternativ som nu växer och framförallt får unga elever att växa. Christer är en sann entreprenör som också gärna delar med sig av sin kunskap och kognitiva rikedom. Han har helt enkelt uppfunnit den skola, Skapaskolan, som vi själva velat gå i.

Årets Företagare

Företagarna delar ut Årets Företagare för att vi vill lyfta fram människan bakom företaget. Vi vill synliggöra de företagare som genom sitt engagemang och entreprenörskap jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter och göra allt bättre affärer. Bättre affärer leder till tillväxt och välstånd i vårt land. Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som fungerar som en förebild för andra företagare.

 

 

Årets Företagare i Huddinge 2015:

Årets Företagare i Huddinge 2015 blev Rickard Furusten och hans företag ”Hälsa för alla”

Motivering:
Med en envis strävan av att alltid vilja lite till, har årets pristagare målmedvetet drivit sitt företag framåt under många år.

Genom att ställa höga krav på såväl leverantörer, sin personal och inte minst sig själv, har han också redan lyckats vinna flera utmärkelser inom sin bransch.
Han var tidigt ute med miljö och hållbarhetsfrågor och har bland annat låtit företaget utvecklat en produktserie med eget retursystem på förpackningarna.
Årets pristagare lever verkligen upp till kriteriet att vara en inspirerande och god förebild för såväl andra företagare, som för sin egen personal.

Hälsokostkedjan ”Hälsa för alla” och deras VD Rikard Furusten har en lång historia inom företaget. Han började arbeta som städare inom företaget samtidigt som han studerade. Sedan 1996 arbetar han som VD efter att ha provat flera olika yrken utanför familjeföretaget.

Rikards far Peter Furusten samt Rikards två systrar startade den första butiken i Huddinge Centrum 1986. Idag finns det 13 butiker och de samarbetar sedan 2014 med ”Life” och marknadsför sig under deras varumärke, men de äger alla butiker till 100 %.

”Hälsa för alla” har vid tre olika tillfällen blivit utsedda till årets hälsobutik i Sverige, detta i hård konkurrens med över 500 butiker i Sverige. Deras butik i PUB varuhuset anses allmänt vara den bästa hälsobutiken i branschen. Den utsågs dessutom 2012 till vinnaren för "årets ekologiska sortiment" av tidningen "Kosmetik Guld".

”Hälsa för alla” var tidigt ute med att arbeta med miljö-och hållbarhetsfrågor. De arbetar idag aktivt med att påverka sina leverantörer på flera olika sätt, bland annat med att transporter och att förpackningar skall vara miljövänliga. De har även tagit fram en egen kosttillskottsserie med ett retursystem för förpackningarna.

Det viktigaste skälet till att ”Hälsa för alla” har utvecklats så positivt är deras välutbildade personals förtjänst. Hälsa för allas motto är: -Har man kul på jobbet så gör man ett bra jobb och gör alla ett bra jobb gillar kunderna oss och kommer tillbaka – på så sätt tjänar vi pengar. De menar för att trivas/ha kul på jobbet är den enskilt viktigaste faktorn; delaktighet! De försöker därför involvera personalen i så många beslut som möjligt, deras produktråd är ett bra exempel på det.

En viktig värdering för dem är att ”Leva som du lär". Rikards egna värderingar och motto i livet är att välja glädje och att må bra. Det avspeglar sig även i hans sätt att leda företaget.

Ett klart uttalat mål är att öppna fler butiker i Storstockholmsområdet/Mälardalen.

Det ska även tilläggas att Rikard sedan 10 år lider av MS vilket har lett till att han nu sitter i rullstol. Han lider dagligen av sin sjukdom i form av smärtor och biverkningar av all medicin. Han skulle kunna vara sjukskriven på heltid, men väljer istället glädje och att må så bra han bara kan. På så sätt är han verkligen en inspirerande och god förebild för både företagare och människor omkring honom. Han är även en kreativ och innovativ företagare som hela tiden vill utveckla sina affärer och tänka nytt.

 

Årets Företagare i Huddinge 2014:

Årets företagare 2014 i Huddinge är bröderna Johan och Joakim Berner i företaget Byggplast & Båtprylar AB (Seasea). Johan och Joakim Berner äger och driver båttillbehörsföretaget Byggplast och Båtprylar som de övertog från sin pappa 2005. Joakim har varit anställd sedan 2001 och haft posten som VD sedan 2005. Johan har under ett antal år arbetat externt som revisor och är den som sedan 2010 håller i företagets ekonomi.

Genom sitt externa arbete som revisor har han skaffat värdefulla kunskaper om vikten av det egna företagets ekonomi som han styr med bravur idag. Bröderna har spenderat åtskilliga timmar på företaget under sin uppväxt och sina studielov.

De har provat på de flesta olika arbetsuppgifterna inom företaget. Vilket innebär att bröderna lärt sig från grunden hur deras företag fungerar. Johan och Joakim har startat franchiseverksamhet och har själv och tillsammans med partners 27 butiker under namnet Seasea Båttillbehör AB i Sverige och Norge. De har alltid satt kunden i främsta rummet och varit måna om att ha en vinna-vinna filosofi. Kunden, oavsett om det är en privatperson eller företagskund (varv och rederier). Så skall alla känna att dom gjort en bra affär.

Eftersom produkterna i butikerna är säsongsbetonade växer personalstyrkan med ca 40 säsongsarbetande personer utöver de ca 60 personer som är årsarbetande. Med sina idéer om franchising och sitt kundperspektiv har bröderna utvecklat företaget som i samband med finanskrisen på 90-talet som var mer eller mindre konkursmässigt. Sedan generationsväxlingen så har utvecklingen gått i ett rasande tempo och utvecklingen pekar uppåt. Vilket har skapat flera nya arbetstillfällen i bland annat butikerna.

Bröderna är en förebild på vad tradition, i kombination med tydliga mål både internt och gentemot kunderna samt modet att satsa på tillväxt, kan innebära. Läs mer om företaget på deras hemsida: www.seasea.se

 

Årets Företagare i Huddinge 2013:

På årets Enterprize-fest utsågs Jeanette Liedgren till Årets Företagare 2013 i Huddinge.

Motiveringen till att utse Jeanette till Årets Företagare lyder

"Jeanette Liedgren, som driver familjeföretaget GEWE Promotion AB, i tredje generationen har utsetts till Årets Företagare i Huddinge 2013. Företaget firade 50 år under 2012 och har 5 anställda.

GEWE Promotion AB är det lilla företaget som inte räds att på en tuff marknad ta upp kampen om de LOU-upphandlingar som finns. GEWE Promotion AB har genom åren vunnit många konton mot större aktörer och är sedan ett antal år AAA-ratade. Gewe Promotion är ISO certifierade 9001 kvalité och 14001 miljö, och arbetar aktivt med sina processer samt på miljösidan där man har ett speciellt miljösortiment.

Gewe Promotion AB säljer profilkläder/arbetskläder/presentreklamlösningar. De jobbar med privata koncerner, kommunalt upphandlade kunder samt många små kunder där de levererar profilkläder/arbetskläderlösningar. Gewe arbetar även med såväl enmansföretag som stora kunder. 

För alla kunder – stora som små – jobbar GEWE Promotion AB efter devisen ”När människor möts görs och avgörs affärer”. Företaget vill alltid förmedla den s.k. ”GEWE-andan” till sina kunder, och företagets service är det som gör att bolaget växer år efter år och att nya kunder hittar dem.

- Våra kunder är våra bästa ambassadörer , menar Jeanette . Detta har genom årens lopp fört dem runt hela jorden och GEWE Promotion AB jobbade under en period med hela Skypes profilsortiment och servade då Skypes användare över hela världen med profilprodukter."

 

Årets Företagare i Huddinge 2012:

I samband med Huddinge Enterprize 2012 delades bl a priset ut till Årets Företagare i Huddinge. Pristagare i år är Lars Holmqvist, vd och ägare av företaget Disperator AB.

Motiveringen till att utse Lars till Årets Företagare är:

"Lars Holmqvist som driver Disperator AB, är en föregångare inom sin bransch, avfallshantering och källsortering.

På grund av tidigare uppställda restriktioner på den svenska marknaden har Lars Holmqvist sökt sig ut på den internationella marknaden och blivit världsledande inom sin nisch. Behovet av biogas i Sverige börjar återigen öppna upp den svenska marknaden för Disperators produkter.

Disperator AB har genom intensiv produktutveckling utvecklat lösningar som medför stora vinster för samhälle, verksamheter och individer inom branschen. Nyttan är energieffektiv och medför en bättre arbetsmiljö och förbättrad hygien för personal inom kök- och renhållningsarbete. Disperators produkter förenklar även sophanteringen och skapar vinster för vår miljö i form av förnyelsebar energi från matavfall. Detta har uppmärksammats av miljöansvariga politiker inom kommun och landsting.

Lars Holmqvist har även samarbetat med Matchning Södertörn som bl. a har till syfte att skapa kontakt mellan företag och personer med invandrarbakgrund. Detta har resulterat i att en välutbildad person med invandrarbakgrund nu har fått anställning med kvalificerade verkstadstekniska arbetsuppgifter.

Ambitionen och det hittills lyckade resultatet framstår som ett positivt exempel på lyckad integration och har inneburit att företaget besökts av arbetsmarknadsminister Hillevi Engström."

 

Årets Företagare i Huddinge 2011:

I samband med årets stora företagarefest, Huddinge Enterprize, delades kvällens stora pris ut till Kjell Sten som driver Rivners AB.

Motiveringen till att utse Kjell till Årets Företagare är;

Kjell Sten, som driver företaget Rivners AB, är en föregångare inom rivningsbranschen. En bransch som varit en av de smutsigaste både när det gäller miljö och anseende. Kjell Sten har tvärtemot många icke seriösa rivningsföretag alltid drivit företaget på ett seriöst sätt och följt de lagar och förordningar som finns.  Kjell Sten har även medverkat till att starta branschföreningen för rivningsföretag och härigenom verkat för en seriösare verksamhet.

Rivners AB har gått från ett hantverk till ett maskinintensivt företag. Företaget har alltid varit föregångare inom rivning och vågat prova ny teknik.

Det som mest utmärker företaget är deras tidiga och stora satsning på återvinning av rivningsmaterial. Med eget sågverk började företaget tidigt med försäljning av virke. I dag - med en försäljningsyta på 1000 kvm - är företaget ett av de största i Sverige på begagnat byggmaterial och alla typer av byggmaterial säljs. Verksamheten möjliggör omplacering av personal som inte längre har möjlighet att utföra rivning ute på fält.

Kjell Sten har visat att han har förstått att det är duktig och välutbildad personal som är det viktiga kapitalet. Han vårdar det arv som tidigare generation har gett honom när det gäller personalfrågor. Trots finanskris och en minskad omsättning på 25 % har företaget behållit större delen av sin personalstyrka.

 

 

Årets Företagare i Huddinge 2010

Årets företagare i Huddinge heter Pär Strandberg och är VD för familjeföretaget Köksmontage Gruppen AB.

En överraskad Pär Strandberg tog emot utmärkelsen Årets företagare på Huddinge Enterprize 2010. Pär har varit VD för familjeföretaget sedan 1993. Köksmontage Gruppen AB är ett installationsföretag som specialiserat sig på vatvaruinstallationer. Företaget visar god lönsamhet och har trippel AAA i kreditvärdighet sedan 2004. Kunderna är bostadsbolag, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Företaget gör fler än 20 000 installationer årligen och har ett stort varulager som är en viktigt del av verksamheten för att klara löpande installationer.

Bild och text 2010: Fredrik Welander

Fler nyheter från Företagarna