Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Läs mer om cookies.

Jag accepterar

Smittar företagande?

19 feb 2016
Varför startas det fler företag i kvarter med många etablerade entreprenörer? Lokala attityder tycks vara viktiga för en orts företagsamhet, visar en rapport.

Det var frågorna som diskuterades på ett spännande och intressant seminarium på Entreprenörskapsforum i februari 2016.

På seminariet presenterades forskningsrapporten "Det smittsamma entreprenörskapet - från bruksmentalitet till Gnosjöanda". Rapporten handlar om hur tillfälligheter, näringslivsstruktur och politikernas attityder och syn på företagande leder till att lokalt företagande utvecklas mer eller mindre bra. Bland annat kunde man se att det var färre nya företag i historiska (S) och (V)-fästen.

"Erfarenheter och kunskap om eget företagande tycks leda till fler företag"

Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg var på plats och kommenterar seminariet och rapporten så här:

– Den visar hur företagande smittar på så sätt att erfarenheter och kunskap om eget företagande tycks leda till fler företag, det finns alltså positiva ”smittoeffekter”. Det är en mycket bra rapport som kortfattat och begripligt beskriver varför lokala attityder är så viktiga för lokal företagsamhet. Utan en förståelse och dialog med de lokala företagarna är det svårt för mindre orter att etablera ett dynamiskt näringsliv, säger Daniel Wiberg

– Rapporten innehåller också en rad ganska konkreta policyförslag som vi på Företagarna också ställer oss bakom. Exempelvis att uppmuntra entreprenörskap genom enklare och färre regler och lägre skatter. Hit hör arbetsgivaravgifter och bolagsskatt, men även statlig inkomstskatt, säger Daniel Wiberg.

God service viktigt

Han anser också att det är viktigt att arbeta för god service mot företag på lokal nivå. Här finns mycket att göra när det gäller exempelvis avgifter och kommunalt skatteuttag.

– Sedan har vi förstås de krångliga processerna kring bygglov och lokala tillstånd. Det är en stor variation mellan olika kommuner och det gör det svårare för företag att verka i vissa kommuner eller i olika kommuner samtidigt, säger Daniel Wiberg.

Medverkande på seminariet gjorde bland andra Rune Andersson, Mellby Gård, Susanne Andersson Pripp, HotellEtt och Visita, Magnus Henrekson, vd och professor IFN samt Johan P Larsson, ekon dr och forskare Entreprenörskapsforum. Modererade gjorde Pernilla Norlin, vice vd och kommunikationschef.

I rapporten kunde man se att det var färre nya företag i historiska (S) och (V)-fästen.

Kontakt
Daniel Wiberg
Chefsekonom
08-406 18 16 | Skicka e-post
Relaterat innehåll